Įvairūs dvasiniai judėjimai ir religijos
Umbanda
Tenda de Umbanda – Umbanda palapinė (maldos vieta).
Umbanda judėjimas kilo Brazilijos miestuose 19 a. pradžioje, kai dvasingi asmenys, Senųjų dvasių brolijos nariai (Entidades) pradėjo apsireikšti per mediumus atliekant apeigas, atliekamas afrikiečių ir indėnų, tačiau derinant su "baltųjų" įdiegtos katalikybės elementais. Umbandos prielaida - rasių įvairovė. Tai monoteistinė, sinkretinė religija. Jos pagrindas yra Angolos dvasių garbinimas. Pats pavadinimas "umbanda" kildinamas iš Angolos kalbos Kimbundu ir reiškia "išpažintojai".
Daugelis maldos vietų (vadinamų tenda [kiemas ar palapinė] arba terreiro) niekuo neišskiria iš aplinkinių. Jei susirinkimai vyksta gatvėje, miške ar paplūdimyje, tos vietos vadinamos obrigae?es. Terreiro vadovai vadinami "pai-de-santo" (šventasis tėvas) arba "mae-de-santo" (šventoji motina), o jų įšventinti kunigai – "filhos-de-santo" (šventieji vaikai). Apeigos apima aukas dievams (vištas, pigų vyną, sidrą, kukurūzus, cigaretes, farofa, cachaca ir pan.). Šv. tėvas ar motina dar gali atlikti būrimus iš "jogo de buzios" (smulkių jūros kriauklelių), patarti ir "karštai melstis" (rezas fortes) už tuos, kurie turi problemų su policija ar seksualiniu gyvenimu, kuriems trūksta pinigų ir t.t.
Umbanda tikėjimas labai išplitęs ir Brazilijoje yra per 300 tūkst. terreiro, dar 300 yra Urugvakuje ir 200 Argentinoje. 20 a. antroje pusėje visi afro-braziliškų pakraipų tikėjimai laikomi nusikalstamais ir periodiškai persekiojami. Tačiau jie mielai atspindimi literatūroje ir dainose. Jorge Amado rašė apie juos keliuose savo kūriniuose, temą naudojo poetas Vinicius de Moraes, kompozitoriai Tom Jobim, žinoma samba dainininkė Clara Nunes, Toquinho, Geraldo Vandre, Raul Seixas ir kt.
Kartais klaidingai vadinama
makumba, kuri yra kita afro-braziliška religija susijusi su Juodąja magija. Umbanda siekia niekam nepakenkti.
w.spauda.lt