|
|
Puslapis 1 iš 1
|
[ 13 pranešimai(ų) ] |
|
Autorius |
Žinutė |
BURTONIS
Svetainės adminas
Užsiregistravo: Pen Geg 21, 2004 12:37 pm Pranešimai: 1178 Miestas: Vilnius
|
SEKTOS
Manau reikia sektos sąvoką ne tik žinoti, bet ir visą istoriją, etimologiją ir t.t.
Pradžioj pateiksiu straipsnį. Jei kasnors ką žinote apie sektas, rašykite, supažindinkite su jų skelbiamu mokymu ar religine kryptim.
Sekta
Jürgen Kuberski
Sąvoka „sekta“ yra kilusi iš lotyniško žodžio „secta“ (lot. sequor – sekti), kuris iš pradžių reiškė „kryptį, trajektoriją“ arba „būdą, principą“. „Secta“ gali reikšti ir politinę partiją arba filosofinę mokyklą, bet ją kildinti iš anglų k. „sector“ arba „section“ jokiu būdu negalima, kadangi tada „sekta“ būtų tam tikra uždara rato zona, tarsi gabalėlis iš torto.
Pradžioje „secta“ buvo vadinamos įvairios filosofinės mokyklos, kurios skyrėsi savo metodais ir rezultatais. Bažnytinėje kalboje taip buvo apibūdinamos mažesnės tikinčiųjų grupės, savo mokymu, kultūros raiškos formomis bei elgesiu besiskiriančios nuo didžiosios Bažnyčios ir nuo jos atskilusios. Ir anuomet, ir dabar šis žodis turėjo ir turi neigiamą atspalvį.
Sąvoka „sekta“ panašia prasme yra vartojama ir nekrikščioniškų religijų, tokių kaip islamas bei budizmas, atskilusioms grupėms apibūdinti.
Bet tradicinis požiūris, neva sekta yra didžiosios religinės bendruomenės atskala, yra labai problematiškas: tuomet bet koks atsiskyrimas nuo didesnės religinės bendruomenės būtų sekta. Taigi ir į evangelikų Bažnyčią reikėtų žiūrėti kaip į sektą, kadangi ji atskilo nuo katalikų. Taip mąstant, ir islamas būtų krikščioniška sekta, kadangi jis yra irgi ypatinga krikščionybės forma, paplitusi VI-ame amžiuje. Ir ne tik tai: pati krikščionybė taip pat būtų sekta, kadangi ji atsiskyrė nuo judaizmo...
Norint išsiaiškinti, kas yra sekta, reikia turėti aiškų supratimą apie daugumos santykį: tada reikėtų nustatyti, kuri Bažnyčia po atsiskyrimo yra didesnė, kad kurią vieną iš jų būtų galima pavadinti sekta. Tai liečia ir Romos katalikų Bažnyčios atsiskyrimą nuo graikų stačiatikių 1054-aisiais. Kuri iš jų yra sekta? Šiuo tradiciniu žodžio „sekta“ pavartojimu neatsižvelgiama į tai, kad kai kurios grupės yra ne atskilusi didesnės religinės bendrijos dalis, o įvairių svetimų įtakų mišinys. Tada galbūt reikėtų išsiaiškinti, kuri religija turi didžiausią dalį „sektos“ mokymo, kad būtų galima nurodyti jos vietą? Tai būtų klaidinga ir beveik neįmanoma.
Dėl šių priežasčių „sektos“ sąvoką reikėtų vartoti tik savo pirmine prasme: kaip filosofinę, pasaulėžiūrinę ar religinę „mokyklą“. Šitokia prasme Naujajame Testamente yra vartojama graikų k. sąvoka hairesis, kuri kai kuriuose vertimuose perteikiama žodžiu „sekta“. Pavyzdžiui, kai kalbama apie sadukiejų (Apd 5,17) bei fariziejų (Apd 15,5) mokyklą. Tačiau nekrikščioniškieji sluoksniai pirmuosius krikščionis taip pat vadino „sekta“ (Apd 24,5.14; 28,22).
Labai įdomu stebėti, kaip Naujasis Testamentas užpildo „hairesis“ sąvoką: fariziejų bei sadukiejų mokyklos yra aprašomos grynai kaip žmogaus įkurtos įstaigos, kurios prie Biblijos kai ką prideda arba iš jos ką nors išmeta, ir, be to, pačių pasirinktu pavadinimu atsiriboja nuo kitų institucijų.
Krikščionybės sferoje visgi reikėtų atsisakyti sąvokos „sekta“, kadangi čia rezonuoja per daug nenumatytų niuansų.
Žiūrint iš Biblijos taško, viskas priklauso ne nuo grupės dydžio, o nuo jos suderinamumo su Biblijos mokymu. Ji viena jau gali būti mūsų įvertinimo mastelis. Taip žvelgiant yra geriau kalbėti apie „klaidingus mokymus“ arba „ypatingas grupes“ ir „ypatingus mokymus“. Čia reikėtų atskirti ir vadinti klaidingą mokymą savuoju vardu, o ne spręsti pagal grupės dydį ar atsiradimo istoriją. Neteisingas sąvokos „sekta“ vartojimas gali ne tik atvesti prie kitaip mąstančiųjų diskriminavimo ir užkirsti kelią bet kokiam bendravimui. Jis gali taip apakinti, kad užgoš esmę: grupės mokymo ir Biblijos mokymo palyginimą, nes tik pastarasis gali būti vertinimo kriterijus.
Jürgen Kuberski, teologas, publicistas ir leidėjas
Vertė Nijolė Feldmanaitė
_________________ Kaip danguje, taip ir žemėje
Paskutinį kartą redagavo BURTONIS Pir Geg 16, 2005 6:51 pm. Iš viso redaguota 2 kartus.
|
Ket Kov 17, 2005 3:47 pm |
|
|
Geistė
|
Kai buvau studentė (prieš daugiau nei dešimtį metų), priklausiau "Tikėjimo žodžiui". Netgi buvau aktyvistė- priklausiau grupelei "Tarnavimas kalėjimams". Susirašinėjau su kaliniais, esu buvus Marijampolės kalėjime pas vieną "paklydusią avelę".
Visa tai prisimenu kaip gana linksmą savo gyvenimo atkarpą. Esu daug negero girdėjus apie šią sektą, bet pati negalėčiau pasidalinti kokiais nors itin blogais patyrimais. Kai nusprendžiau pasitraukti, niekas paskui nelakstė ir primygtinai grįžti nesiūlė. Turiu draugų iš tų laikų. Su jais apie praeitį niekuomet nešnekam.
Gal prieš metus buvau nuėjus pasižiūrėti į vieną susirinkimą. Išklausiau pamokslą apie tai, kad būna dienų, kai Dievas mūsų negirdi, ir pagalvojau: na ir kvaiša buvau.
|
Pir Kov 21, 2005 4:11 pm |
|
|
Electra
Poezijos burtonė
Užsiregistravo: Pir Lap 08, 2004 10:30 am Pranešimai: 389 Miestas: Vilnius
|
Šiaip radau tokį viena tinklapiuka, manau tinkantį šiai temai. Tai didžiulė duomenų bazė su straipsniais ir nuorodomis apie įvairiausių religinių kultų ar sektų daromus nusikaltimus, taip pat galima rasti nuorodų į papildomas svetaines. Puslapis tikrai labai išsamus. Čia galima rasti faktiškai beveik viską: nuo Katatlikų bažnyčios iki nso garbintojų. http://www.factnet.org/
|
Tre Kov 30, 2005 10:56 am |
|
|
Baltas
Forumo krivis
Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm Pranešimai: 1634 Miestas: Vilnius
|
Tikiuosi kokį įdomesnį išversi, ypač jei rasi susietas su senuoju tikėjimu, pagonybe ar ezoterinėm- okultinėm srovėm. Dabar sekta tarsi baubas, viskas suplakama į vieną, žmogus nebesupranta kuo jį gasdina, įžvelgia visur pasislėpusias sektas ten kur jų nėra, o tai kas oficiali išplitusi dokrina, tipo viskas gerai:)
|
Tre Kov 30, 2005 11:55 am |
|
|
Baltas
Forumo krivis
Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm Pranešimai: 1634 Miestas: Vilnius
|
<...>Pagal pateiktą “sektos” apibrėžimą, bet kuri iš visuomenės išsiskirianti grupė yra kartu ir destruktyvi, ir totalitarinė. Vadinasi, kiekvienas privalo būti toks, kaip visi ir atitinkamai atrodyti, elgtis, tikėti, rengtis ir kalbėti, neišsiskirdamas iš kitų. Kaip nesenais, “gerais” laikais. Ko gero, pradėsime ir metalistus kirpti: juk išskirtinumas – baisi yda, o metalistai, pankai, skinai ir panašios alternatyvios jaunimo kultūros dėl bendrų savo viduje esančių elgesio, kalbėsenos, aprangos, simbolikos ir muzikinio skonio ypatumų, gali būti apibūdintos kaip tipiškos sektos. <...>
http://www.delfi.lt/news/daily/comments ... id=6683896
_________________ Pas mus rašoma tik lietuvišku šriftu, susipažinkite su forumo taisyklėmis
http://www.baltai.lt/phpbbkuronas/viewt ... 6d195205c3
|
Pir Geg 16, 2005 2:11 pm |
|
|
juoda_plunksna
Naujakurys(ė)
Užsiregistravo: Sek Lap 21, 2004 9:31 pm Pranešimai: 31 Miestas: Raseiniai
|
Tai taip išeina, kad aš sektantas... jėga...
_________________ Ir aš žinau, kad dar begales kartų aš kilsiu su saule,
Nes dar tiek pat kartų krentantis liftas žemyn mane neš...
|
Pir Geg 16, 2005 4:45 pm |
|
|
BURTONIS
Svetainės adminas
Užsiregistravo: Pen Geg 21, 2004 12:37 pm Pranešimai: 1178 Miestas: Vilnius
|
Jei vilkai laikosi griežtų hierarchinių gaujos taisyklių, yra gaujos vedlys, tai vilkai gyvena pagal tipišką sektos apibūdinimą. Štai iki ko galime prieiti, kitaip sakant liepto galą. Laukiniai gyvūnai, kurie gyvena bandomis, nėra sekta, bet jei atsiranda naujas vedlys ir banda skyla į dvi dalis ir atsiskiria, tai jau pirmi sektos požymiai. Man atrodo, kad daugelis verslo įmonių, kurie griežtai diktuoja darbuotojams savo sąlygas ir reikalauja "lojalumo" tik savo kompanijai, įtikinėja, kad būtina tikėti savo kompanija, nes nuo to priklauso tavo sėkmė ir atlyginimas, tai jau panašu į sektą. Pagaliau pamąstykime apie politines partijas, kai jos pradeda skaldytis dėl atsiradusių kitų požiūrių ir naujų lyderių, tai kaip įvardinti tokį reiškinį
_________________ Kaip danguje, taip ir žemėje
|
Pir Geg 16, 2005 6:45 pm |
|
|
Baltas
Forumo krivis
Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm Pranešimai: 1634 Miestas: Vilnius
|
Kokiai sektai priklausai?
Olegas Lapinas, www.DELFI.lt
Viename iš skaitytojų laiškų aš perskaičiau prašymą pasisakyti apie sektų keliamą pavojų. Man (o tikriausiai ir jums) vienaip ar kitaip teko susitikti su sektų nariais arba bent jų pasirodymais. Labai daug sektų veikia slaptai. Žmonėms viešai pasirodo dažniausiai meniškiausios sektos.
Pavyzdžiui, Jūs matėte gatvėse oranžinius dainuojančius krišnaitus ar įvairių spalvų dainuojančius evangelikus. Taip pat jūs girdėjote ir matėte diskusijas apie sektų daromą žalą psichikai. Dažniausiai girdėjote tokius žodžius, kaip “įtraukė”, “manipuliuoja”, “pinklės”, “ nukreipia”, “ pinigai”, “seksualiniai iškrypimai”, “išnaudoja”. Kiek tame tiesos?
Pasiėmę žodyną jūs perskaitysite , kad “ secta ” lotyniškai reiškia “ kryptis, doktrina, mokykla”. Taip vadinamos žmonių grupės, kurie atsiskyrė nuo viešpataujančios bažnyčios arba viešpataujančio tikėjimo.
Pasiklausę žmonių, kurie pašventė save kovai su sektomis, jūs išgirsite daugiau apibūdinimų. Čia ir ,vadovo sudievinimas, ir absoliutus paklusimas jam, ir kitoniškų pažiūrų nepripažinimas. Kaip taisyklė, kruopščiai suskaičiojama, kiek pinigų turi sektos lyderis ar užsidirbo sekta. Išsiaiškinama jų seksualinė orientacija, ir kokio amžiaus buvo vadovo lytiniai partneriai, “priklausantys nuo jo”.
Sektos suskirstytos į pavojingas ir ne.
Prisiminęs tuos sektų narius, su kuriais man asmeniškai teko susitikti savo praktikoje ar kur kitur, aš susidariau savo nuomonę apie jas. Aš suradau visus išvardytus požymius. Tik mano surastų sekstų skaičius gerokai viršija oficialų sąrašą. Ir pirmu esminiu sektos bruožu man tampa žodis “mūsiškiai”.
1. Pavyzdžiui, sektos apibūdinimas tinka kai kurioms šeimoms.
Sektos šventykla
Sakykime, šeimoje yra dominuojanti motina. Visi ją dievina. Su jos nuomone sunku ginčytis. Tuomet ji gali susirgti. Jai suspaus širdį. Šeimos nariai negali daryti ar sakyti tai, kas jai nepatiks. Muzika, knygos, tradicijos - viskas iš jos. Svečiai šioje šeimoje priimami labai atsargiai. Aplinkui gyvenantys žmonės - kaimynai ir nepažįstami - yra sukčiai, bukagalviai ir cinikai. Vadovės seksualinė orientacija - masturbacija dušo vandens pagalba ir prašymas, kad sūnus pamasažuotų jai nugarą.
2. Dar viena man žinoma sektų rūšis - meno kolektyvai.
Tarkime, dramos teatrai. Čia žmonės susiburia aplinkui vieną režisierių. Jis yra genijus. O kitas režisierius - menkysta. Aktoriai, priklausantys vienai grupuotei, nesisveikina su kita. Viena iš vedančiųjų aktorių yra režisieriaus meilužė. Ji absoliučiai jam paklūsta. Čia perversiškai susipainiojęs menas ir lytinė trauka. Ilgainiui teatras suskyla.
3. Sekta yra jaunų žmonių grupė.
Jie nešioja tam tikrus rūbus (odą su metalu, treningines kelnes, striukeles su kapišonu), vienodas šukuosenas ( ilgus plaukus, skustas galvas, skiauteres, kasytes). Jie visi dievina kokį nors aktorių ( Švarcas, Stalone, Van Damas) ar muziką ( rokas, techno, metalas ir kt.). Jie gali dievinti ką nors ir iš savo gretų - lyderius (krikštatėviai mafijoje, dembeliai kariuomenėje, autoritetai kalėjimuose ir t.t. )
Jie net darosi tatuiruotes, prisidegina odą su cigaretėmis ir naudoja savo slengą! Jų seksualinis gyvenimas – lytiniai aktai su įvairiais daiktais, savo ir kitos lyties žmonėmis, be meilės ir asistavimo. Kartais tai būna net grupinis seksas ( išgėrus ir pavartojus narkotikų). Tai vadinasi “plotai”, “tusovkės”, “strelkos”, “bardakai”, “cementovkės”. Kitokios grupuotės narius jie dažniausiai sutinka agresyviai ir žiauriai muša.
4. Sekta yra bet kuri religija visos žmonijos atžvilgiu.
Sakykime, krikščionių yra pasaulyje apie 30 %, o ne krikščionių - 70%. Krikščionybė atskilo nuo žydų tikėjimo prieš du tūkstančius metų. Atskilo ir yra mažumoje - vadinasi yra sekta pirmine to žodžio prasme. Kokių sektos bruožų ji turi iki šiol?
Krikščionys sudievina popiežių taip smarkiai, kad kai jis atvažiuoja, porą dienų neįmanoma pereiti per centrines miesto gatves. Nors jis tuo metu kitame mieste. Taip buvo prieš kelis metus Vilniuje. Jį pamatę, žmonės siekia prisiliesti prie jo rūbų. Jie tiki, kad tai atneš laimę.
Sekta
Žmonės tam tikslui pakabina virš lovos šventus vaizdelius, pasideda šalia maldaknyges, rožančius. O jais kažkas prekiauja. Vadinasi, kažkas užsidirba iš tikėjimo. O tai yra tipiškas finansinio sektos gyvenimo pavyzdys.
Apie praktikuojančių krikščionių seksualinę orientaciją sunku ką nors pasakyti, nes jie apskritai ją neigia. Jie negyvena lytiniai pojūčiais. Bent taip atrodo iš jų elgesio ir kalbos. Tačiau turint omenyje, kad jie turi lytinius organus, o lytiniai organai turi nerviniu receptorius... Atrodo, kad jie yra aukščiau už Dievo sukurtą anatomiją ir fiziologiją. Visa tai labai įtartina.
Ir jie dažniausiai nemėgsta kitų tikėjimų atstovų ir atsisėda su jais prie vieno stalo tik maždaug per paskutinius trisdešimt metų ir tai sukandę dantis. Kiek pinigų turi dvasiniai krikščionių vadovai, taip pat sunku pasakyti. Bet kai kurie iš jų turi visai padorius namus ir mašinas. Kažkas apmoka jų kongresus ir keliones po pasaulį. Kokios yra kelionių po pasaulį kainos, jūs visi žinote. O kai kurių namuose yra net Rafaelio, Leonardo ir Mikelandželo autentiškų kūrinių. Pavyzdžiui, Vatikane.
5. Sektos yra kai kurios profesinės draugijos.
Pavyzdžiui, man teko dalyvauti dviejų su psichikos problemomis susijusių draugijų veikloje. Vienoje man neleido skaityti kitokių psichologinių krypčių knygų ir uždavinėti klausimų “ne į temą”. O kitur mane bandė įpareigoti kolektyviai sveikinti kiekvieno draugijos nario gimtadienį, garbinti buvusį draugijos lyderį, išvykusį gyventi į užsienį, vertė priverstinai mokytis, o jei nenoriu - tuomet už bausmę mokyti kitų neleido.
Dabar iškyla labai rimtas antras požymis: kaip su “įtraukimu”, “manipuliavimu psichika “, “pinklėmis”, “hipnoze”?
Man atrodo, kad manipuliavimas kitų žmonių psichika yra labai paplitęs. Tarkime, milijonai moteriškių iš ryto nusipiešia ryškiai raudonas lūpas, padidina akis ir užsivelka trumpą aptemptą sijoną. Didelė tikimybė, kad tai sujaudins ne vieną sutiktą tą dieną vyrą.
Vyriškiai mainais vaišina moteriškes ir kalba apie savo atsidavimą, nors nori iš jų tik vieno. Ar tai ne manipuliavimas žmonių psichika? Ir dar pačia švenčiausia jos dalimi - potraukiais? O štai Ajatola Chomeini bent moterims būtų to neleidęs. Pasislėpk po čadra ir taškas.
Kitas pavyzdys - muzika ir kinas. Kaip galima skleisti garsus ir vaizdus, nuo kurių mums kyla ašaros ar juokas? Juk čia aiškus manipuliavimas mūsų emocijomis. Kas leido per radiją leisti muziką?
Pamaldos bažnyčiose atliekamos su šviesos ir muzikos efektais, kunigai kalba iš viršaus įtaigiu balsu. Visa tai - įtaiga, arba tiesioginis manipuliavimas psichine būkle.
O reklama? Kas leido filmo viduryje rodyti blizgančius daiktus ir laimingus jais besinaudojančius žmones?
O politikų pasisakymai per mikrofoną? Kas leido užlipti ant tribūnos, apsiginkluoti garso stiprintuvais ir įtaigiai žadėti gerbūvį? Juk tai tiesioginis manipuliavimas žmonių lūkesčiais ir viltimis.
Manipuliavimas hipnozės pagalba, kurį atlieka psichoterapeutai savo mažuose kabinetukuose- tai juokingai maža manipuliavimų dalis. Na ką ten gali pakeisti - “tavo kūnas ilsisi, tavo simptomai mažėja?”. O netgi giliame transe žmonės nenori daryti to, kas prieštarauja jų įsitikinimams…
Aš jau nekalbu apie tuos psichinius ir ne psichinius ligonius, kuriems ligoninėje ramiausiai suleidžia injekcijas ar sušeria tablečių saują. Į klausimus “kas tai? Nuo ko tai? “ medicinos sesutės piktai atsako: ”Daktaras geriau žino. Nusimaukite kelnes! Išsižiokite !”
Gerbiami skaitytojai! Argi jumis nemanipuliavo vaikystėje, kai:
Jėga maitindavo;
Pasakomis migdydavo;
Rūbeliais rengdavo;
Ant puoduko sodindavo ?
Argi ne tą patį jūs darote su mažais vaikais?
Ir argi ne tai laukia mūsų žiloje senatvėje, kai mes negalėsime savęs aptarnauti ir už save pakovoti? Manipuliuos mumis ir dar kaip, būkite tikri.
Taigi, apibendrinkime - mes nuolatos esame tarp kažkokių “mūsiškių“, kurie mumis manipuliuoja. Mes jaučiame poreikį kažką sudievinti, kažkuo tikėti ir dėlto kažkas iš mūsų nuolat bando pasipelnyti. O seksualinis mūsų gyvenimas - tai iš viso atskira kalba…
Taigi, mes nuolatos gyvename sektose. Skiriasi tik lyderių vardai, tikėjimo simboliai ir aprangos atributai.
Koks iš to kyla pavojus?
Kyla pavojus numirti, šventai tikint , kad pragyvenai vienintelėje teisingoje sektoje. Kas ir atsitinka daugumai iš mūsų. Tuomet jautiesi ramiai ir saugiai. Gyvenimas prisipildo darnos ir aiškumo. To ir linkiu man rašiusiai susirūpinusiai skaitytojai.
_________________ Pas mus rašoma tik lietuvišku šriftu, susipažinkite su forumo taisyklėmis
http://www.baltai.lt/phpbbkuronas/viewt ... 6d195205c3
|
Ant Spa 11, 2005 1:53 pm |
|
|
Baltas
Forumo krivis
Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm Pranešimai: 1634 Miestas: Vilnius
|
Video apie sektas
Video apie sektas ir jų veiklą
http://www.nevskiy.orthodoxy.ru/
Информационно-консультационный центр по вопросам сектантства
2.Последствия неохоризматической молитвы "в духе"
3.Рушель Хаимович Блаво. Оккультист, действующий на территории Новосибирской обл.
4.Один из видов "богослужения" в "Богородничном Центре"
5.Т. н. "пластическая молитва"
секты "Богородичный центр". В центре сцены Береславский.
6.Кадры из документального фильма:
"Театр мировой драмы "Брахма Кумарис"
7.Неоязыческая секта Порфирия Иванова.
Молитва природе, Иванову и ритуальное омовение.
8.Неоязыческая секта "Троянова тропа"
"Чин поклонению огню"
9.Образцы проповеди и молитвы на "иных языках" в псевдохристианском движении "Слово жизни", группа "Церковь Завета" пастор Ледяев.
10.
Примеры глумления над Православной Церковью в неохаризматических сектах.
11.Подлинный смысл создания сект, раскрывается в проповеди неохаризмата пастора Ледяева.
12. Результаты т.н. "возложения рук" и "низведения духа" в неохаризматических сектах.
13. "Фестиваль семей за мир во всем мире" Новосибирск 1996 г.
Чин освящения вина, чин осоления, ритуальное избиение ложками. ничего не подозревающих зрителей, приглашенных на "Праздник семьи" заставляют принимать участие в ритуалах секты Муна
14.Фрагменты из фильма "Новый Распутин"
о т. н. "секс - тренингах" "Академии фронтальных проблем Золотова".
http://www.nevskiy.orthodoxy.ru/center/ ... lot020.jpg
15.Лидер секты "Сотиданандана-йога центр" Руднев К. и его личная жрица.
16.Примеры подготовки саентологов для проповеди своего учения. Свидетельсто о последствиях одитингов (Фрагмент телепередачи "Человек и Закон").
17. Образцы домашней молитвы и уличной проповеди секты "Белое братство".
18.Кто такой лжехристос Виссарион. Видео1
Свидетельства бывших последователей Виссариона Видео2
19. Динамическая медитация Ошо
20.Видеофрагмент о "летающих йогах".
21. Сатанист Чарльз Менсон
22. Cатанист Аверин убийца монахов Оптиной пустыни 1994
23. Массовое самоубийство адептов "Ордена храма Солнца"
24. Трагический конец секты "Ветвь Давидова"
25. Терракт секты "Аум Синрике"
26. Тела членов секты "Народный Храм" в лагере "Джонстаун"
27. Репортаж о трагедии в Уганде
28. Лидер секты "Небесные Врата" М. Эпплуайт
29. Криминальный репортаж с Ранчо "Санта-Фе"
_________________ Pas mus rašoma tik lietuvišku šriftu, susipažinkite su forumo taisyklėmis
http://www.baltai.lt/phpbbkuronas/viewt ... 6d195205c3
|
Sek Spa 23, 2005 11:17 pm |
|
|
Baltas
Forumo krivis
Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm Pranešimai: 1634 Miestas: Vilnius
|
Kas yra sekta?
03-10-26 Holger Lahayne
Holger Lahayne, Lietuvos krikščionių studentų bendrijos bendradarbis, Žurnalo ???Prizmė“ redaktorius (iki 2000 m.)
Tereikia žodžiui "sekta" atsidurti pavadinime ir bemat kokio nors laikraščio skaitytojų padaugėja. Vargu ar rastume kitą sąvoką, kuri spaudoje būtų taip mielai vartojama ir taip miglotai apibrėžiama. Sektos – tai tos "pavojingos organizacijos, viliojančios mūsų vaikus"; tos religiniu požiūriu kažkaip mums svetimos; tos, kurių misionieriai naujus narius pritraukia hipnoze bei smegenų plovimu; tai visos tos netradicinės, neoficialios, nelegalios... Sektos – tai tos, apie kurias niekas dorai nieko nežino. Tiesa, apie didžiąsias – katalikų, ortodoksų, liuteronų Bažnyčias – nedaug, bet žino.
Prieš keletą dešimtmečių surasti atsakymą į mūsų klausimą nebuvo sunku. Kol gyvavo valstybinės Bažnyčios, "sekta buvo laikoma kiekviena bendrija, atsiskyrusi nuo vyraujančios, valstybės pripažintos Bažnyčios...", – buvo teigiama XIX a. pabaigoje Vokietijoje. Bet kadangi šiandien valstybinių Bažnyčių beveik nėra, nes Bažnyčia ir valstybė paprastai yra atskirtos, apie sektas kalbėti nėra taip paprasta. Tad logiška, kad "sekta" ne juridinė sąvoka.
Visgi šiandien su žodžiu "sekta" siejama maža religinė grupė, kuri – kaip sociologai sako – sukuria įtampą aplinkoje; kuri nesuderinama su visuomenės vertybėmis bei papročiais. Šis sociologų požiūris suteikia aiškumo, tačiau nepakankamai. Maždaug prieš gerą šimtmetį sociologas Maxas Weberis pabrėžė: Bažnyčios nariu tampi gimdamas, sektos – savanoriškai į ją įstodamas. Kiek vėliau E. Troeltschas teigė: sektos griežtai atsiskiria nuo pasaulio ir "radikaliai pabrėžia krikščionišką gyvenimą meilėje" – bet argi tai ne kiekvienos Bažnyčios užduotis – gyventi meilėje?
Sociologai, psichologai bei istorikai daug prisideda prie sektų sampratos formavimo, tačiau vienareikšmiškai apibūdinti nėra lengva, be to, ir vertinimai labai priklauso nuo laiko ir kultūros. Norint atsakyti, kas yra krikščioniška sekta, reikia pirmiausia žvelgti iš krikščioniško tikėjimo pozicijų.
Biblija apie šią sąvoką
Žodis "sekta" kildinamas iš lotynų kalbos žodžio secta, padaryto iš veiksmažodžio sequi, reiškiančio "sekti". Antikoje sektomis vadintos filosofinės mokyklos arba politinės partijos, taip pat grupės, besilaikančios mokymo, nesutampančio su tuo metu vyraujančiu. Tuo metu ši sąvoka buvo vartojama visai laisvai ir neturėjo neigiamos reikšmės. Juozapas Flavijus žydų fariziejų, sadukiejų ir esėjų grupes vadina "sektomis".
Graikų kalboje sektą atitinkantis žodis yra hairesis, padarytas iš veiksmažodžio haireomai, reiškiančio "išsirinkti". Iš jo kilęs žodis "erezija". Naujajame Testamente hairesis vartojamas keletą kartų, įvardijant taip pat fariziejus ir sadukiejus (Apd 5,17; 15,5; 26,5).
Greta šios reikšmės, Naujajame Testamente hairesis vartojamas dar dviem reikšmėmis. 1 Kor 11,19 hairesis verčiamas žodžiu "atskala", o 2 Pt 2,1 – "klaidamokslis". Vulgatoje (lot. kalba) pastarojoje eilutėje vėl vartojama secta.
Bibliniai kriterijai
Greta neutralios žodžio "sekta" reikšmės, apibūdinančios paprasčiausią žmonių grupę, Naujajame Testamente sekta dažniausiai vadinamas koks nors klaidamokslis arba netikri mokytojai. Čia neturima omenyje tiesiog kita nuomonė ar kitas teologinis akcentas. Klaidamokslis prieštarauja pagrindinėms krikščionių tikėjimo tiesoms.
Kokios gi yra tos krikščionių tikėjimo tiesos? Trumpą ir labai aiškią santrauką pateikia Paulius Pirmajame laiške korintiečiams: "Pirmiausia aš jums perdaviau, ką esu gavęs, būtent: Kristus numirė už mūsų nuodėmes, kaip skelbė Raštai; jis buvo palaidotas ir buvo prikeltas trečiąją dieną, kaip skelbė Raštai; jis pasirodė Kefui, paskui Dvylikai" (1 Kor 15,3–5). Žodžiu "pirmiausia" Paulius pabrėžia, kad tai, ką dabar pasakys, išties yra tikėjimo pagrindas, svarbiausi Evangelijos elementai bei krikščioniško mokymo esmė. Greta mirties bei prisikėlimo, pasinaudodami kitais krikščionių tikėjimo apibūdinimais, pateiktais Naujajame Testamente (Rom 5,6–11; 2 Kor 5,17–21; Ef 2,1–10; Kol 1,15–23; Fil 2,6–11; Tit 3,3–7; Hbr 2,10–18; 1 Pt 2,22–25), galime dar pridurti: Kristus buvo ir yra Dievas ir Viešpats; jis buvo tikras žmogus; mūsų nuodėmės atskiria mus nuo Dievo; Kristus savo mirtimi atnešė visišką išganymą; mes išgelbstimi per malonę; užrašytas Dievo Žodis, Senasis ir Naujasis Testamentai yra absoliutus autoritetas.
Taigi krikščionių tikėjimo tiesų pamatas yra Jėzus Kristus: jo asmuo, veikla ir apreiškimas per jį. Apie Jėzų sukasi ir visos Petro bei Judo mintys laiškuose, Naujajame Testamente. 2 Pt 2,1 ir Jud 4 rašoma, kad netikri mokytojai ir bedieviai neigia ne tik pagrindines tiesas, bet ir patį Viešpatį, taigi Jėzų.
Kada žmogui krikštytis? Kada rinktis į pamaldas? Kokias giesmes giedoti? Kas gali būti kunigu? Kada ką pašalinti iš Bažnyčios? Kokios dvasinės dovanos praktikuotinos? Kada prasidės tūkstantmetė viešpatija? Viskas, žinoma, svarbu, bet tai nėra krikščionybės esmė. Krikščionybės pamatas padėtas nuo apaštalų laikų. Judas ragina kovoti už tikėjimą "vieną kartą visiems laikams duotą" (Jud 3), o Paulius kviečia Timotiejų laikytis to, ką yra išmokęs ir tvirtai įtikėjęs (2 Tim 3,14).
Pagrindinių krikščionių tikėjimo tiesų nėra daug, bet tuo ištikimiau jas privalome saugoti. Praktiniais tikslais jos koncentruotai pateiktos senuosiuose tikėjimo išpažinimuose, pavyzdžiui apaštalų tikėjimo išpažinime (Tikiu Dievą Tėvą). Katalikai bei protestantai pripažįsta šį tikėjimo išpažinimą, nors ir ne visose Bažnyčiose kiekvieną sekmadienį per pamaldas jį balsiai kartoja. Sektos šio išpažinimo nepripažįsta.
Trumpai tariant, kas neigia pagrindines krikščionių tikėjimo tiesas, pagal biblinę bei krikščionišką sampratą yra eretikas arba sektantas.
Dešimt bendrų krikščioniškų sektų bruožų
Žvilgsnis į Bibliją padeda atskleisti esminius sektų atpažinimo būdus. Pagrindinių krikščionių tikėjimo tiesų neigimas pagimdo įvairių fenomenų. Kartu su bibliniais kriterijais jie padeda identifikuoti sektas.
1. Nutraukiami ryšiai su istorine krikščionybe. Bet kokia krikščionių Bažnyčia auga ant pirmųjų apaštalų Bažnyčios pamato ir remiasi jos principais bei mokymu. Netgi nepaisydami naujų reformų, Lutheris ir Calvinas remiasi Pauliumi arba Bažnyčios Tėvais, pavyzdžiui, Augustinu. Reformatoriai pripažino ir pirmųjų šimtmečių ekumeninių Bažnyčios konsiliumų nutarimus. Sektos – priešingai, dažniausiai stengiasi pradėti nuo nulio, o visą nueitą krikščionybės kelią vadina tiesiog klystkeliu.
2. Radikalus tikėjimas – bet ne į Dievą. Sektose dažniausiai pastebimas didelis tikėjimas, religingumas, radikalus iki fanatizmo. Tačiau sektantiškas tikėjimas nukreiptas ne tiek į Dievą ar absoliutą, netgi ne į religinį turinį ar anapusinę būtį, kiek į žmogišką, apčiuopiamą absoliuto įsikūnijimą – į pačią bendruomenę bei jos vadovus.
3. Išskirtinumas. Dažniausiai tvirtai laikomasi nuomonės, kad išganymas galimas tik jų organizacijoje. Už sektos ribų, netgi Bažnyčiose išsigelbėjimo nesą.
4. Antiekumeniškumas. Sektos mano esančios aukštesnėje dvasinėje pakopoje negu Bažnyčios. Todėl galimybę bendradarbiauti, netgi bendrauti su kitomis Bažnyčiomis dažniausiai atmeta. Be to, neretai jos užsiima griežta jų kritika.
5. Sureikšminami antraeiliai dalykai. Greta centrinių tikėjimo elementų ypač pabrėžiami antraeiliai, tokie kaip krikštas, pamaldos, tarnystės, drabužiai, muzika, dešimtinės davimas ir kt. Jie dažnai tampa sektų "vizitine kortele".
6. Nuvertinamas Jėzus ir jo darbai. Atperkamoji Jėzaus mirtis ant kryžiaus dažnai nelaikoma pakankama arba netgi vadinama nesėkme. Neretai menkinamas arba atmetamas Jėzaus dieviškumas.
7. Greta Biblijos pripažįstami ir kiti autoritetingi apreiškimo šaltiniai, kurie praktiškai laikomi netgi pranašesniais ir už ją. Dažnai sektą galima atpažinti iš įsitikinimo, jog Bibliją būtina papildyti tam tikrais autoritetingais šaltiniais. Pranašai remiasi naujomis, visiems privalomomis pranašystėmis, arba greta Biblijos kaip nauju apreiškimu ima naudotis kokia nors papildoma knyga. Pavyzdžiui, mormonai – "Mormono knyga", munistai – "Dieviškuoju principu".
8. Abejojama išganymu. Išorinis griežtumas ir disciplina dažnai nustelbia amžinojo išganymo per Jėzų suvokimą. Sektų nariai nėra tikri, kad jie išganyti. Tai susiję su Jėzaus vaidmeniu. Jei Jėzaus darbų, mirties ir prisikėlimo reikšmė sumenkinama, tai jis, žinoma, ir negali garantuoti išganymo.
9. Kritika neįmanoma. Sektose nėra atviros ir laisvos diskusijos. Vadovai nustato ir (iki detalių) nurodo, kas yra teisinga. Sektų nariai nepriima išorinės kritikos ir naikina visas kritiško pokalbio galimybes.
10. Dominuojantys vadovai. Dažniausiai sektoms vadovauja stiprios asmenybės, kurių elgesį bei mokymą bendrijos viduje kritikuoti draudžiama. Kai kuriais atvejais įsigali asmenybės kultas arba vadovas netgi sudievinamas.
Ribų nustatymas
Teologinis atsakymas į klausimą, kas yra sekta, gana vienareikšmiškas. Tačiau praktikoje ne visuomet paprasta pasakyti: čia sekta, o čia ne sekta. Apsunkina dar ir tai, kad sociologiniu požiūriu kai kurios grupės visai nepriskiriamos prie sektų, nors skelbia klaidamokslį.
Visgi tam tikras suskirstymas įmanomas: Jehovos liudytojai, mormonai ir munistai, be abejonės, laikomi sektomis. Metodistai, menonitai, baptistai, sekminininkai ir liuteronai – tikrai nėra sektos. Tarp vienų ir kitų – "pilkoji zona": Naujoji apaštalų Bažnyčia turi daug sektos bruožų, tačiau visuomenėje sekta nelaikoma. Dar sudėtingesnis požiūris į kai kurių adventistų grupes: nors tradiciškai laikomi krikščioniška sekta, daugelyje šalių jie išaugo į krikščioniškas Bažnyčias. Platus ir labai spalvingas charizminis judėjimas taip pat turi būti vertinamas diferencijuotai, tačiau didžiaja dalimi prie sektų nepriskiriamas.
Atskirą kategoriją sudaro vadinamosios "psichosektos", iš kurių žinomiausia "Scientologijos Bažnyčia". Jeigu klasikinėse krikščioniškose sektose yra nemažai religingumo, tai šiose religingumas dažniausiai tik išorinis, – tikrovėje vyksta kova dėl įtakos sferų bei pinigų.
Sektų psichologija
Norint aiškiai suvokti sektų fenomeną, vien teologinio požiūrio nepakanka. Nors apie sektą visų pirma reikia spręsti iš jos mokymo, tačiau beveik visais atvejais ne tik mokymas yra jų sėkmės bei greito augimo priežastis. Dažniausiai sektos patraukia žmones ne savo dogmatika, bet gebėjimu patenkinti jų psichologinius poreikius.
Prieš tapdamas sektantu, atsakymų į klausimus bei poreikių ir norų išsipildymo žmogus paprastai ieškojo tradicinėje Bažnyčioje, tačiau buvo nuviltas. Dešimt dalykų, kurių žmonės sektose ieško ir randa:
– saugumą tvirtoje bei paslaugioje bendrijoje,
– į šeimą panašias struktūras,
– pagalbą krizinėse situacijose,
– nekintančią ir visa apimančią tiesą,
– apsaugą,
– gyvenimo prasmę,
– intensyvų dvasingumą,
– griežtą moralę,
– tvirtą identitetą,
– darbą ar užsiėmimą, reikalingumo jausmą.
Santykiai su sektomis
Išanalizavus sektoms būdingus bruožus, svarbu išsiaiškinti praktinius klausimus: kokie turi būti santykiai su sektomis? Kaip elgtis su jų nariais? Pradžiai pateikiame keturias principines nuostatas.
Teisė egzistuoti. Jeigu religinės bendrijos neprieštarauja įstatymams, jos turi teisę egzistuoti, tvarkytis pagal savo taisykles ir skelbti savo įsitikinimus. Šiandieninėje demokratinėje visuomenėje kiekvienas žmogus turi visišką tikėjimo laisvę, taigi ir teisę laikytis kokio nors krikščioniško klaidamokslio. Valstybės pareiga įsikišti tik tuomet, kai sektos pažeidžia bendruosius įstatymus ar žaloja žmones.
Vienodos teisės visiems. Valstybė nebūtinai turi elgtis su visomis religijomis visiškai vienodai. Tačiau tam tikri teisiniai principai galioja visiems, taip pat ir sektantams. Sekta negali būti apkaltinta remiantis vien atskirais spėliojimais ar nepagrįstais priekaištais. Kaip ir visur kitur, čia irgi būtini faktai bei pagrįstumas.
Konfliktų daugėjimas. Modernioje atviroje visuomenėje tikėjimas niekam negali būti primetamas. Religinės tradicijos visuomenėje bei šeimoje silpnėja, tad religijos pakeitimas tampa vis normalesniu reiškiniu. Šiuo atžvilgiu šeima labiausiai pažeidžiama, dėl to joje kyla daugiausia konfliktų. Kadangi ateityje religinė įvairovė tik didės, natūralu, jog konfliktų ne mažės, o daugės.
"Viename vežime". Nukrikščionėjančiose Europos visuomenėse tik mažuma nuosekliai praktikuoja tikėjimą ir laikosi tiesos. Tokiomis sąlygomis Bažnyčios kaip tikinčiųjų bendrijos irgi palengva virsta savotiškomis "sektomis". Taigi tikėjimo atžvilgiu krikščionys su sektantais sėdi viename vežime.
Santykiai su sektomis turi būti grindžiami blaiviu protu ir realistiškumu. Nėra jokios prasmės ir net klaidinga, kaip prieš šimtmečius, drausti kiekvieną naują ir nepažįstamą religinę grupę. Apie sektas reikia protingai ir draugiškai diskutuoti. Tam būtini šie dalykai:
1. Tikėjimas. Krikščionims ypač svarbu patiems aiškiai žinoti, į ką jie tiki ir kodėl elgiasi taip, o ne kitaip. Kaip apsiginti nuo melo ir suklaidinimo nežinant tiesos? Pirmiausia krikščionys patys turi remtis į tvirtą krikščionišką pagrindą, nes sektantai dažniausiai gerai pasiruošę ir ganėtinai išmintingi. Ar žinomi pagrindiniai Biblijos teiginiai ir ar suprantama, ką jie reiškia? Jei ne, tuomet pirmiausia turi sutvirtėti pačių krikščionių Biblijos pažinimas.
2. Hermeneutika. Hermeneutika teologai vadina mokymą apie teisingą Šventojo Rašto aiškinimą bei interpretavimą. Būtent apie teisingą aiškinimą, nes sektos, ypač Jehovos liudytojai, irgi naudojasi Biblija ir nuolat ją cituoja. Dažniausiai jų žinios yra labai geros, tačiau daugelį vietų jie aiškina savaip, iškreipdami tiesą. Todėl krikščionims ypač privalu turėti Bibliją atitinkančią hermeneutiką. Jos pagrindinis klausimas toks: ką autorius norėjo tuo metu pasakyti? Koks jo teiginio tikslas? Atsakymas turi būti dvipusis: viena pusė turi atskleisti teiginio prasmę, kita – teiginio kontekstą, pirmiausia betarpišką, po to platesnį ir pagaliau visos Biblijos bei išganymo istorijos atžvilgiu.
3. Informacija. Viena iš didžiausių problemų yra ta, kad trūksta informacijos apie naujus religinius judėjimus. To reikia, kad su sektų nariais būtų galima išvis kokia nors diskusija. Asmeniškai bendraujant reikia žinoti, su kuo turi reikalą.
4. Supratimas. Žinoma, svarbu turėti informacijos apie sektas, bet dar svarbiau nusiteikimas, pagrįstas meile ir supratimu. Pokalbyje su sektantais negalima pamiršti, kad prieš mus yra tiesiog žmogus, turintis savo gyvenimą, savo biografiją. Ir pirmutinis tikslas – suprasti šį žmogų tiesiog kaip asmenybę. Kas jį jaudina? Kodėl jis atėjo į tą sektą? Ko jis ten ieškojo?
5. Konfrontacija. Dievas neapkenčia nuodėmės, bet myli nusidėjėlį. Atitinkamai ir krikščionys turėtų sektų narius gerbti kaip žmones, o kovoti tik su klaidamoksliu (žinoma, nepažeidžiant įstatymų). Nereikia bijoti aštrių diskusijų. Bet tam reikalingas aštrus protas bei budrumas, nes sektų sekėjai sugeba meistriškai iškreipti krikščioniškas tiesas. Nesileiskime suklaidinami! Kritiškai pasidomėkime jų tikėjimo pagrindais, išsiaiškinkime, ką jie išties turi omenyje, teigdami vieną ar kitą dalyką. Jų argumentams priešstatykime krikščioniškas tiesas.
6. Realizmas. Sektos nepriima kritikos ir dažnai net rimtų argumentų. Kartais atrodo, lyg sektų nariai gyventų visai kitame pasaulyje, kuriame ir mąsto kitaip. Dažnai jokia logika nepramuši jų pasistatytos sienos. Tad diskusijos pasibaigia net neprasidėjusios. Tokiais atvejais privalome išlikti tiesiog realistais: užkietėjusį ir patenkintą savimi sektantą vargu ar įtikinsime palikti grupę. Tai gali įvykti tik krizės atveju arba keičiantis mąstymui.
7. Nuolankumas. Priklausančius sektoms žmones reikia gerbti kaip asmenybes. Vengti išankstinio pasmerkimo bei neteisingų kaltinimų. Išdidumo ir pranašumo laikysena sektantus tik dar labiau atitolina nuo krikščionių tikėjimo. Krikščionių žodžiai pirmiausia turi sutapti su jų gyvenimu – krikščioniškas gyvenimas turi būti patrauklus! Jeigu taip nėra, sektanto neįtikins net geriausi argumentai. Pagaliau reiktų neužmiršti, kad sektos turi ir teigiamų elementų, laikui bėgant, kai kurių raida gali pakrypti Bažnyčios link. Be to, reikia pabrėžti, kad nė viena Bažnyčia neapdrausta nuo sektantiškumo bruožų ir klaidingo mokymo skleidimo.
Daugiau informacijos apie naujus religinius judėjimus ir sektas: http://www.religija.lt (Naujųjų religijų tyrimų ir informacijos centro projektas); http://www.prizme.lt
© Žurnalas "Prizmė"
_________________ Pas mus rašoma tik lietuvišku šriftu, susipažinkite su forumo taisyklėmis
http://www.baltai.lt/phpbbkuronas/viewt ... 6d195205c3
|
Pir Spa 24, 2005 12:30 pm |
|
|
Electra
Poezijos burtonė
Užsiregistravo: Pir Lap 08, 2004 10:30 am Pranešimai: 389 Miestas: Vilnius
|
Štai dar vienas straipsnelis apie sektas:
Apibrėžimas
* Uždaro tipo, dažniausiai - religinėms, organizacijoms apibūdinti.
* Mažiau paplitusiems (pvz., atskilusiems nuo pagrindinio tikėjimo) tikėjimams įvardinti.
* Netradicinėms konfesijoms (pvz., neįtrauktoms į tradicinių religijų sąrašą Lietuvos religinių bendruomenių įstatyme).
* Angliškai kalbančiose šalyse - religinėms bendruomenėms įvardinti.
Šiame straipsnyje kalbama apie problemų su teisėsauga turinčias religines organizacijas, kurios taip pat kaltinamos savo narių teisių ir laisvių ribojimu, "smegenų plovimu" ir kitomis neteisėtomis arba neįprastomis poveikio savo nariams priemonėmis. Apie kraštutinius atvejus skaitykite straipsnyje Sektos žudikės. Šiame straipsnyje sektos supratimas atitinka anglišką 'cult terminą.
Apie įvairias religines organizacijas, kurios nėra kaltinamos neleistinu poveikiu savo nariams, arba toks poveikis nėra įrodytas, skaitykite straipsnyje Naujieji religiniai judėjimai.
Dėl pačios sąvokos nevienareikšmiškumo, skirtingo vertinimo bei dėl pačių sektų kitimo, dažnai negalima vienos ar kitos žmonių grupės vienareikšmiškai priskirti sektoms. Sektoms priskiriamos religinės bendruomenės, kaip taisyklė, neigia savo priskyrimą sektoms dėl neigiamų šio termino konotacijų.
Bendros žinios
Daugelis sektų susikuria kaip įvairių didesnių religinių judėjimų kryptys: vienais atvejais, veikiančios pagrindinio tikėjimo rėmuose, kitais atvejais - laikomos eretiškomis. Yra ir originalius tikėjimus sukūrusių sektų. Neretai sektos susikuria kaip labai uždaros, maištingos religinės grupės, kurios ilgainiui perauga į visuotinai pripažintas, nuosaikias ir atviras religijas (žr. Krikščionybės istoriją Romos Imperijos laikais). Kai kada su sektomis siejamos įvairios organizacijos (pvz., al Kajida, Masonai).
Organizaciniai bruožai
Skirtingai nuo atvirų religinių bendruomenių, sektos fiziškai ar dvasiškai atskiria savo narius nuo visuomenės. Tipiška sektos organizacinė struktūra panaši į koncentrinius ratus, kur išorėje yra naujai atversti tikintieji, o centre - sektos vadovybė. Skirtingus sektos lygmenis skiria griežta hierarchija. Sektos narių požiūriu, tokia organizacija apibrėžiama, kaip santykiai tarp mokinių ir dvasinio mokytojo, kuris, savo ruožtu, irgi yra aukštesnio dvasinio mokytojo mokinys. Dėl tokios struktūros sekta yra atspari asimiliavimui ar sunaikinimui: išoriniai stebėtojai mato tik išorinę sektos veiklą, tuo tarpu vidinių ratų veikla būna daugiau ar mažiau įslaptinta. Norėdamas susipažinti su svarbiausia (centrinei organizacijos daliai priklausančia) sektos veikla, naujas sektos narys turi praeiti kelis ar kelioliką iniciacijos bei filtravimo etapų. Pažymėtina, kad tokia organizacijos struktūra būdinga ne tik religinėms grupėms, bet ir kai kurioms teroristinėms organizacijoms.
Destruktyvumas
Destruktyvumo kriterijai
Daugelis sektų laikomos destruktyviomis, tačiau tai labai sąlyginė ir subjektyvi sąvoka. Kai kada destruktyvioms sektoms priskiriami bet kokie nuo vyraujančios religijos nukrypstantys tikėjimai, todėl patikimu sektos destruktyvumo kriterijumi dažniau laikomi sektos vykdomi ar vykdyti organizuoti kriminaliniai veiksmai - tokiu atveju esminis sektos destruktyvumo kriterijus yra faktais patvirtinta sektos nusikalstama veikla. Tipiškais destruktyviais veiksmais dažniausiai laikomas tikinčiųjų išnaudojimas, turto prievartavimas, sukčiavimas, smegenų plovimas, kriminalinė kova prieš sektos priešus, narkotikų platinimas ir pan. Kraštutiniai destruktyvumo atvejai - sektos, vykdančios teroristinę veiklą (pvz., Aum Sinrike) bei sektos žudikės. Tokiu būdu, nedestruktyvios sektos nuo destruktyvių atskiriamos tik remiantis tuo, kad nėra įrodytų sektos nusikaltimų. Kai kada tam tikros religinės grupės negali būti priskiriamos destruktyvioms ar nedestruktyvioms vien dėl to, kad jų organizacija ir ideologija per daug nevienalytė (pvz., Satanizmas).
Teisinės kovos priemonės
Daugelis valstybių riboja sektų veklą, nepripažindamos jų, kaip tikėjimų. Tokiu būdu, sekta įgyja galimybę veikti tik kaip komercinė organizacija, jos negina tikėjimo laisvę saugantys įstatymai, sekta negauna mokestinių lengvatų, o valstybė įgauna didesnes galimybes tikrinti sektos veiklą. Įstatymas, ribojantis sektų veiklą bei apibrėžiantis psichikos kontrolę, yra priimtas Prancūzijoje (About-Picard įstatymas). Kitose šalyse, ribojant sektų veiklą, dažniau taikomi įprasti įstatymai dėl kriminalinių ar ekonominių nusikaltimų. Totalitarinėse valstybėse sektoms kai kada prilyginami ir tradiciniai tikėjimai, o kovojant prieš sektas, neretai taikomos neproporcingos priemonės (pvz., Kinijoje priklausymas Falun Gong sektai baudžiamas kalėjimu). Kaip taisyklė, baudžiamosios priemonės būna neefektyvios dėl atsparios sektų organizacinės struktūros bei sektos pasitraukimo į pogrindį.
Sektų atsakomieji veiksmai
Sektos, paskelbtos nelegaliomis (kai kada - tiesiog pagarsėjusios, kaip destruktyvios), neretai ima veikti, prisidengdamos kitomis organizacijomis, dažniausiai - labdaringomis, mokslinėmis, meditacinėmis ir pan. (panašią taktiką naudoja munitai ir scientologijos bažnyčia). Destruktyvumu kaltinamos sektos visada neigia savo nusikaltimus, net jei jie patvirtinti teismais. Tokie nusikaltimai dažniausiai pateikiami, kaip sektos priešų sąmokslas ar nuo sektos atskilusių narių veiksmai. Kai kuriais atvejais, sektos, turinčios didesnę politinę įtaką, netgi taiko politinio spaudimo priemones prieš joms netinkamas vyriausybes (pvz., scientologų bažnyčios inicijuoti JAV pareiškimai dėl religinės diskriminacijos Prancūzijoje ir Vokietijoje). Dalimi atvejų, persekiojamos sektos pasitraukia į pogrindį, kur tampa beveik nekontroliuojamomis. Kitais atvejais, destruktyvių sektų veikla (ir ideologija) ilgainiui pakinta, tapdama priimtina likusiai visuomenės daliai (pvz., Skapai) arba sekta tiesiog nustojama laikyti destruktyvia dėl jos įsigalėjimo.
[taisyti]
Labiausiai pagarsėjusios destruktyvios sektos
* Asasinai, Nizaritai - XI-XII amžiuose egzistavusi karinė islamiškos kilmės sekta.
* Ananda Marga - induistinės kilmės sekta, uždrausta Indijoje bei dalyje kitų šalių.
* Scientologija, Dianetika, Narkonon, Kriminon, Hubbard'o humanitarinis centras, Tarptautinis detoksikacijos centras - daugelyje šalių nelegali sekta, prisidengianti mokslinėmis, kovos su narkomanija ir pan. organizacijomis.
* Skapai - nedidelė pacifistinė stačiatikių sekta, praktikuojanti kastraciją, kai kada priskiriama destruktyvioms.
Be aukščiau išvardintų, destruktyvioms priskiriamos visos Sektos žudikės, kartais - dar ir kai kurie nevienalyčiai religinio ar mistinio pobūdžio judėjimai, pvz., Karloso Kastanedos pasekėjai, satanistai.
Pagal: http://lt.wikipedia.org/wiki/Sekta
_________________ Kilt, net jei patys sparnai nekyla aukštyn...
|
Pir Kov 06, 2006 2:09 am |
|
|
zenzenas
senbuvis(ė)
Užsiregistravo: Ket Kov 09, 2006 1:01 pm Pranešimai: 64 Miestas: Vilnius
|
prašymas
Brangieji forumiečiai,
prašau nepainiokite sektos ir paprasto religinio judejimo.
|
Tre Kov 29, 2006 4:32 pm |
|
|
Baltas
Forumo krivis
Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm Pranešimai: 1634 Miestas: Vilnius
|
Gerbiamas zenzenai (nežinau ar brangus):)
Jei norite kažkam oponuoti, tai tam yra mygtumas "cituoti". Tada bus aišku, kas čia ir kur painioja. Dabar pagal jūsų pasisakymą tarsi visi forumo dalyviai yra nesusipratėliai, besipainiojantys sąvokose ar dar kažkur. Jei turite savo subjektyvią nuomonę, tai ją ir išdėstykit.
_________________ Pas mus rašoma tik lietuvišku šriftu, susipažinkite su forumo taisyklėmis
http://www.baltai.lt/phpbbkuronas/viewt ... 6d195205c3
|
Ket Kov 30, 2006 12:47 pm |
|
|
|
Puslapis 1 iš 1
|
[ 13 pranešimai(ų) ] |
|
Dabar prisijungę |
Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias |
|
Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume Jūs negalite prikabinti failų šiame forume
|
|
|
|