Peržiūrėti neatsakytus pranešimus | Peržiūrėti aktyvias temas Dabar yra Ant Lap 19, 2019 5:00 pm



Forumas užrakintas Ši tema užrakinta, jūs negalite redaguoti pranešimų arba atsakinėti į juos.  [ 2 pranešimai(ų) ] 
Vedų tradicijos, giesmės, apeigos 
Autorius Žinutė
Forumo krivis
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm
Pranešimai: 1630
Miestas: Vilnius
Standartinė Vedų tradicijos, giesmės, apeigos
Indija. Vedų giedojimo tradicija

Vedas sudaro gausybė sanskrito poezijos, filosofinių dialogų ir minčių, mitų, apeiginių burtų, pasiekusių Indiją per arijus daugiau kaip prieš 3500 metų. Hinduistų, Indijos vyraujančios religinės daugumos, laikomos pirminiu žinių šaltiniu, šventu jų religijos ir kultūros pagrindu, Vedos įkūnija vieną iš seniausių išlikusių pasaulio kultūros tradicijų.

Vedų poezija, išreikšta elegantiška klasikinio sanskrito promotės kalba, tradiciškai buvo giedama per šventus ritualus ir apeigas, kasdien deklamuojama vedų bendruomenėse. Nors Vedų tekstai buvo užrašyti maždaug prieš 15 amžių nuorodų tikslais, iki šių dienų svarbiausias jų perdavimo būdas išlieka žodinis.

Vedų tradicijos išskirtinė reikšmė – ne tik gausi žodinė literatūra, bet ir unikalūs bei išradingi brahmanų taikomi būdai išsaugoti tekstus nesugadintus tris su puse tūkstantmečio. Sudėtinga deklamavimo technika, reikalavimas griežtai mokytis nuo vaikystės yra pagrįsti specifiniu kiekvienos raidės tarimu, toniniais kirčiais ir ypatingu tarimo suderinimu, kad būtų garantuota, jog kiekvieno žodžio skambėjimas išliko nepakitęs.

Vedų palikimas apima daugybę tekstų ir aiškinimų, sudarančių keturias Vedas, paprastai įvardijamos kaip žinojimo "knygos", nors jos buvo perduodamos žodžiu. Rigveda yra šventųjų giesmių antologija; Rigvedos ir kitų šaltinių giesmių muzikinės aranžuotės – Samavedoje; Jadžurveda yra turtinga maldų ir dvasininkų vartojamų aukojimo formulių; Atarvaveda, priskiriama legendiniam išminčiui Atarvanui, apima giesmes, burtus, užkeikimus. Vedos taip pat atskleidžia nepaprastą istorinę hinduizmo panoramą ir įžvelgia kelių svarbiausių meno ir mokslo idėjų, tokių kaip nulio (nieko) sąvoka, ankstyvąją raidą.

Nors Vedos reikšmingos šiuolaikiniame Indijos gyvenime, šiai senovės žodinei tradicijai dėl dabarties ekonomikos sąlygų ir modernizavimo iškyla daug sunkumų. Žinovai tvirtina, kad keturioms garsioms Vedų deklamavimo knygoms – Orisos (Rytų Indijoje), Maharaštros (Centrinėje Indijoje) ir Keralos bei Karnatakos (Pietų Indijoje) – gali grėsti išnykimas.
Pateikta iš Šiaurės Atėnai. 2004-09-04 nr. 715


Pen Bal 29, 2005 8:47 pm
Aprašymas WWW
Svetainės adminas
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: Pen Geg 21, 2004 12:37 pm
Pranešimai: 1178
Miestas: Vilnius
Standartinė 
Úaktipâta: dieviškosios malonės samprata Kašmyro tantrizme
Dr. Audrius Beinorius,
Lietuvos filosofijos ir sociologijos institutas

Norint matyti diakritikus reikia parsisiuskite spec. fontą (Times Norman)
Dievo galios ar malonės samprata vienu ar kitu pavidalu egzistuoja visose didžiosiose pasaulio religijose. Nors krikščioniškoji teologija malonės sampratos pagrindu bando supriešinti abraomiškasias religijas su Rytų tradicijomis, ne išimtis yra ir Indija, turinti be galo turtingą religinių tradicijų lobyną. Nors klasikinės ortodoksalios daršanos neakcentuoja malonės sampratos, tačiau daugumas indų religinių tradicijų, šaivų, vaišnavų, šaktų, ypač kurios remiasi agamais ir tantromis, pripžįsta, kad dieviškos malonės (anugraha) nužengimas yra esminė tikslo realizavimo sąlyga.

Aiškiausią tekstinį úaktipâta prigimties pagrindimą randame tantrinėje Šaiva tradicijoje, o brandžiausią teologinę jos ekspoziciją – dešimto amžiaus Kašmyro jogo, poeto, mistiko, esteto Abhinavaguptos traktatuose. Jais remdamasis ir pabandysiu glaustai lokalizuoti Dievo galios ar malonės sampratą bei jos raiškos būdus konceptualioje soteriologinėje sâdhanos struktūroje. Tai svarbu dar ir dėl tos priežasties, jog teorinė úaktipâta funkcionavimo struktūra padeda geriau pažinti joginės-tantrinės praktikos fenomenologiją bei patyrimines transformacijas.

Sąvoka úaktipâta minima jau nuo 6-7 amžių literatūroje. Tačiau bendrai žvelgiant, brahmaniškoje terpėje ši sąvoka niekad nebuvo plačiai sutinkama. Teologinėje šaivizmo tradicijoje antropomorfinis Šivos pavidalas simbolizuoja beribę, beformę ir niekuo nesąlygotą sąmonę, o daugybę vardų turintis jo moteriškasis aspektas, Devî ar Úakti, simbolizuoja dinaminę, kūrybinę šios absoliučios sąmonės galią. Ikonografiškai Šivos ir Šakti santykis vaizuojamas androgyniška dievybe Ardhanarišvara, o veidrodis (darpaöa) yra idealus vienybės įvairovėje (bhedâbheda) simbolis.[2]

Tantrinėje tradicijoje psichokosminė sąmonės galia, Úakti visada funkcionuoja dviem aspektais. Vienas Úakti aspektas nuolatos palaiko kūrybinį kosminės raiškos ir mūsų kasdienio patyrimo procesą, vienok užtemdydama, ar paslėpdama grynąją sąmonės, Šivos prigimtį. Antrasis Úakti aspektas nuolat stengiasi vėl atskleisti fenomenaliosios egzistencijos lygmenyje užtemdytos pirmapradės absoliučios sąmonės prigimtį (pat- ‘nužengti’). Skirtingai nuo Šankaros advaita vedantos, kur Brahmanas, absoliuti, grynoji sąmonė yra pasyvus, o mâyâ jo kūrybinė raiškos galia, Kašmyro šaivų požiūriu, Šiva pats yra nepaliaujamai panįręs į penkias kosminės veiklos formas (pañcavidha k

_________________
Kaip danguje, taip ir žemėje


Pir Lie 18, 2005 12:26 am
Aprašymas WWW
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Forumas užrakintas Ši tema užrakinta, jūs negalite redaguoti pranešimų arba atsakinėti į juos.  [ 2 pranešimai(ų) ] 


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 2 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007