Peržiūrėti neatsakytus pranešimus | Peržiūrėti aktyvias temas Dabar yra Sek Rgp 18, 2019 2:32 am



Forumas užrakintas Ši tema užrakinta, jūs negalite redaguoti pranešimų arba atsakinėti į juos.  [ 1 pranešimas ] 
Dualistinė mokykla. Markionitai 
Autorius Žinutė
Forumo krivis
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm
Pranešimai: 1630
Miestas: Vilnius
Standartinė Dualistinė mokykla. Markionitai
Gnosticizmo srovės

Dualistinė mokykla. Markionitai

Dualizmas aiškiai išreikštas Markiono sistemoje, išskiriančioje Naujojo ir Senojo Testamentų Dievus, kaip du skirtingus amžinuosius principus. Pirmasis Dievas yra gerasis, agathos, o kitas dikaios arba "tiesiog". Tačiau konfrontacija iki išbaigtos formos nebuvo išvystyta (kaip Sirijos gnostikų, kuriems Jahvė buvo blogio įsikūnijimas).

Markionas Romoje bendravo su Cerdo (miręs 143 m.), kuris buvo Sirijos gnostikas, pradžioję buvęs Simono pasekėju, o vėliau sukūrės savo šaką. Jis mokė, kad Dievas Tėvas yra geras ir maloningas aukščiausiasis Dievas. Apie jį niekas nežinojo iki Jėzaus, žmogaus. O Įstatymo (ST) dievas garbintas pranašų yra žemesniojo rango pasaulio sukūrėjas. Jis teisingumo dievas rteikalavęs paklusnumo. Ir jis mokė, kad tik siela (be kūno) prisikels.

Eusebijus mini tris Markiono mokinius: Potitus, Basilidas ir Lucanus. Pagrindinis mokinys Apelles pažengė toliausiai atmesdamas Senąjį Testamentą ir grįždamas prie monoteizmo (mik arke, vienas dievas) laikydamas Senojo Testamento pranašų įkvėpėją ne dievu, o blogio angelu. Jo mokiniai Syneros ir Prepon aiškino apie tris skirtingus principus (gerąjį dievą, sutvėrėją ir blogio pradą). Kiek kitokį dualizmą 2 a. pradžioje Kartaginoje išsakė Hermogenes, gerojo Dievo oponentu laikęs amžinąją materiją, blogio priežastį. Prieš jį išstojo Theophilus iš Antiochijos (2 a. pabaiga) ir Tertulianas. Tarp jo oponentų buvo ir Dionysius iš Korinto(g.170); Pilypas iš Gortyna; Rhodo iš Romos (2 a.) ir Bardesanes iš Edessa.

Ptolemy žinomas kaip laiškų Flora (kilmingajai poniai, kurį jam rašė kaip "pasivaikščiojimų dvasininkui") autorius aiškinantis Senojo testamento prasmes. Jis vardų ir aeonų kiekį išskaidė į suasmenintas substancijas šalia dievybės.

Klemensas Aleksandrietis Heracleon laikė iškiliausiu valentiniečių mokytoju. Origenas didesnėje savo komentarų šv.Jono evangelijai neigė Heracleon komentarus. Visų būtybių priežastį jsi vadino Anthropos (Žmogus), o ne Bythos (Gelmė) ir atmetė sielų nemirtingumo idėją.

Tertulianas mini dar Theotinus ir Alexander.

Anatolijos mokykla turėjo Acionicus, turėjusiu mokyklą Antiochijoje (apie 220 m.) Theodotus težinomas tik iš Klemenso Aleksandriečio fragmentų. Marcus Burtininko sistema aptarinėjo šifrus ir skaičius ir yra aprašyta Irenėjaus bei Ipolito.

Pagal Julian Atskalūną valentiniečių kolegija mažojoje Azijoje egzistavo iki pat 363 m.<...>

<...>Prieštaravimai

Vienintelis rašytinis Markiono veikalas "Antitezės" (Prieštaravimai) buvo cituojamas Tertuliano veikale "Prieš Markioną". "Antitezės" parodė prieštaravimus tarp žydų Biblijos ir krikščionių rašinių bei konfliktą tarp dviejų skirtingų Dievų.

Žydų dievas, kaip šio pasaulio valdovas (kosmokratos) buvo grubus, kaip ir jo nustatytas įstatymas. Jis (nors ir bebuvo tamsos valdovas) labai skyrėsi nuo Kristaus apreikšto gerojo Dievo.

Biblija sakė: "Aš darau šviesą ir sukuriu tamsą, duodu ramybę ir sukuriu pikta. Aš, Viešpats, visa tai darau". (Iz 45:7)
Markionas klausė, kaip geras Dievas gali tverti pikta? Kaip netikęs medis gali nokinti gerus vaisius?

Jei Mozė kvietė keršyti - "Akis už akį", tai Jėzus liepė susitaikyti, pranašas Eliziejus paliepia meškoms sudraskyti vaikus (2 Kar 2:23-24):
"Jam einant keliu, maži vaikai, išėję iš miesto, tyčiojosi iš jo ir šaukė: "Eik aukštyn, pliki! Eik aukštyn, pliki!". Atsigręžęs jis pažiūrėjo į juos ir prakeikė juos Viešpaties vardu. Dvi lokės atbėgo iš miško ir sudraskė keturiasdešimt du vaikus". <...>


<...> Buvo trijų skirtingų tipų dualistinės sistemos:

1. Pauliaus dualizmas (Sarx-Pnuema);
2. Platono juslinio ir mąstymo realybių dualizmas;
3. Gnostikų Pleroma-Kenoma dualizmas - aukščiausiojo dievo trancendentinio pasaulio ir Demiurgo materialaus pasaulio, kuriame viešpatauja blogio galios.

Klasikiniai gnostikai (Valentinas ar Basilidas) išsigelbėjimu laikė dieviškosios 'kibirkšties' (pneuma) išsilaisvinimą iš žemiškojo kūno 'kalėjimo'. Po mirties pneuma (dvasia) kyla per daugelį sferų, kurias valdo demoniškieji archonai. Gnosio pažinimas padėdavo dvasioms įveikti tas priešiškas sferas ir susilieti su 'aukščiausiuoju Dievu'.

Knox taip apibendrino Markiono mokymą:

1. pasaulio Kūrėjas, tiesiog Dievas, skiriasi nuo aukštesniojo Dievo - nežinomo, bet atskleisto per Kristų;
2. pasaulio sukūrėjas tėra tik Dievas - žiaurus ir šiurkštus, o Kristaus atskleistasis yra Tėvas, meilės Dievas;
3. teismas yra Kūrėjo prerogatyva, išpirkimas yra nenusakoma gerojo Dievo dovana;
4. žydų raštai atskleidžia Kūrėją, bet nekalba apie krikščionių Dievą;
5. Kristus ne papildo, o pakeičia judaizmą;
6. Tėvo sūnus tik atrodo, tarsi būtų iš mėsos ir kaulų;
7. kūno prisikėlimo nebus;
8. tik Paulius buvo tikras apaštalas - visi kiti netikri. <...>

Pilnas ir labai įdomus tekstas http://www.spauda.lt/plato/marcion.htm

_________________
Pas mus rašoma tik lietuvišku šriftu, susipažinkite su forumo taisyklėmis
http://www.baltai.lt/phpbbkuronas/viewt ... 6d195205c3


Ket Gru 08, 2005 3:24 am
Aprašymas WWW
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Forumas užrakintas Ši tema užrakinta, jūs negalite redaguoti pranešimų arba atsakinėti į juos.  [ 1 pranešimas ] 


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007