Peržiūrėti neatsakytus pranešimus | Peržiūrėti aktyvias temas Dabar yra Pen Lap 15, 2019 4:12 am



Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 1 pranešimas ] 
Filono "sapnai" 
Autorius Žinutė
Svetainės adminas
Vartotojo avataras

Užsiregistravo: Pen Geg 21, 2004 12:37 pm
Pranešimai: 1178
Miestas: Vilnius
Standartinė Filono "sapnai"
Filono "sapnai"

Įdomus neišlikęs Filono veikalas "De Somniis". Išliko tik 2 ir 3 jo knygos (vadinamos I ir II). Kiekviena knyga skirta atskiram sapnų tipui. Tokia triguba sistema yra paveldėta iš Posidonijaus iš Apamėjaus (Posidonius Apamea) arba iš stoikų. Visi sapnai yra atsiųsti Dievo, tačiau skiriasi jų kilmė: tai Dievas, nemirtingos sielos, ar paties sapnuojančio siela. Savo "De Divinatione" (I, 64) Ciceronas taip perteikai šį suskirstymą: "Tad [Posidonijus] mano, kad yra trys sapnavimo būdai kaip dieviškojo postūmio išdava: pirma, sielos įžvalgumas dėl jos sąryšio su Dievu; antra, ore gausu nemarių dvasių su tiesos atžymomis; trečia, Dievai kalba miegančiajam".

Apie šiuos trečio tipo sapnus Filonas teigia:

"Pirmoje [prarastoje] dalyje sakoma, kad pirmojo tipo dangūs atsiunčia sapnus, kuriuose mūsų judesių Dievybė pateikia mums miegant vizijas" (I, 2).

"Kito tipo sapnai yra toji mūsų minties dalis, kuri judėdama kartu su Visatos mintimi, yra Dievo įkvėpta ir gebanti nujausti ir pranašauti būsimus įvykius" (I, 2). Toliau Filonas papildo: "Dieviškasis Žodis perteikiamas kaip Dievo siųsti sapnai - ne tik tie, kurie sukeliami tiesioginio Priežasčių Aukščiausiojo poveikio, bet ir tie, kurie perteikiami per jo interpretatorius bei ryšininkus" (I, 90). Toji visatos mintis yra Dievo Žodis prilygstantis Dievo ryšininkams (t.y. angelams). Šio tipo sapnai yra labiau dvirasmiški (pagal II,3).

Trečiojo tipo sapnai yra sukelti sieloje pranašiškos galios įspėti ateitį. (II, 1).

Tačiau Eusebijus (Eusebius) mini 5-ias šio veikalo knygas. Penkeriopas sapnų skirstymas randamas Daldžio Artemidoro ir Makrobijaus raštuose. Šiedu sapnus skirstė pagal jų formą, o ne kilmę. Jie skyrė tris pranašiškų sapnų tipus:

* oneiros arba somnium - alegoriniai sapnai, kai reikia išaiškinti jų simbolines reikšmes;
* horama arba visio - kai įvykiai parodomi taip, kaip nutiks;
* chrematismos arba oraculum - Dievo ar kitos būtybės pranašavimas.

Nepranašiški sapnai yra dviejų tipų:

* enupnion arba insomnium - nieko nepranašaujantys sapnai;
* phantasma arba visum - gąsdinantys sapnai.

Chalcidijaus komentaruose Platono "Timėjui" pateikiama dar viena penkeriopa (ar keturiopa) sapnų klasifikacija:

1. sapnai sukelti fizinių ar psichinių priežasčių;
2. sukelti Dievo visagalybės;
3. iš meilės, kurią dangiškosios galios jaučia žmonėms;
4. regimi net nubudus ir su Dievi pagalba perteikiantys ateisties vaizdus;
5. apreiškimai - pagrindinė pranašingų sapnų rūšis.

Pagal Filoną ne tik sapnai, ber ir gyvenimo būdas yra trejopas:

* kontemplyvusis, kai siela išsilaisvina iš troškimų ir pasiekia apatheia būseną. Tai žydų patriarcho Izaoko gyvenimas.
* aktyvusis, kai siela įveikia kūną, siekiantį malonumų (Abraomas);
* malonumų (sumaterialėjimas, Jokūbas).

Filonas rašė:
"Įstatymų leidėjas sako, kad dora arba kyla iš prigimties, arba pasiekiama užsiėmimais ar išsilavinimu - ir ji atstovaujama [mųsų] tautos patriarchais - trimis, visais išminčiais. Pradžioje jų charakteriai skyrėsi, bet visi jie siekė to paties tikslo. Abraomas, pirmasis..., Izaokas... ir Jokūbas" (I,167-168).

Jakobas ir Abraomas yra pagrindiniai veikėjai išlikusiose Filono "sapnų" knygose. Jie sutinkami ir trijose tobulumo siekimo pakopose (kurios aprašymos pirmoje, dingusioje, knygoje). Paimkime Jokūbo sapną, kai "Jokūbas paliko Beer-Šebą ir leidosi Harano link. pasiekęs žinomą vietą, jis apsistojo nakvoti, nes saulė jau buvo nusileidusi. ... Jis sapnavo: žiūriu, stovi laiptai į dangų, o jų viršus siekia dangų, ir Dievo angelai jais laipioja auktyn ir žemyn" (Pr. 28:10-12).

Pastaba: Biblijos citatos paryškintų vietų paaiškinimai (straipsnio autoriaus):

1. žinoma vieta pažodžiui verčiant būtų ta [t.y. šventa] vieta", - kalbama apie Bet-Elio šventovę atseit stovinčią dar nuo Abraomo laikų;
2. laiptai, o hebraiškai sullam, t.y. "pylimas" ar "rampa". Šis žodis dažnai verčiamas kaip "kopėčios". Šis vaizdinys turi sugretinimų su Mesopotamijos zigutatu - šventyklos bokštu, kurio viršūnė danguje (Pr.11:4) ir laiptais, vedančiais į mažą šventovėlę zigurato viršuje.

Šią Biblijos vietą Filonas aiškina kaip mistinę sielos kelionę link tobulumo. Haranas yra kūno ir juslių simbolis. Pati kelionė yra "gnoti seauton" arba "savęs pažinimas", kuris yra pirmoji tobulumo siekimo ir Dievo kontempliacijos pakopa. Jokūbas paliko Beer-Šebą, kuris yra "Priesaikos šaltinis", - mokslo ir žinių simbolis. Tad Jokūbas paliko gamtos apmąstymos ir pradėjo siekti savęs apmąstymo. Savęs pažinimu prasideda Dievo samprata, nes žmogaus menkystės suvokimas padeda suprasti Dievo didingumą. Tačiau pats dorybingojo Jokūbo kūnas pasilieka Harane (pagal I, 45).

Visas to kelio pakopas Filonas iliustruoja jau minėtais žydų patriarchais. Abraomas vedamas tikėjimo iškeliauja iš Chaldėjos, kūno ir gamtos simbolio, o vėliau ir iš Harano, materialinio gyvenimo reikalų, ir "pažįsta save" - tai mokymosi pakopa. Jokūbas atitinka antrąją, estetikos, pakopą. Jo siela žino, kur yra tiesa ir jis keliauja pas ją. Izaokas pasiekia daugiausia - jis turi gamtos pažinimą ir jam nereikia užsiėmimų. Jis jau yra tobulas.

Trečioji "sapnų" knyga (II) beveik visa pašvęsta gyvenimui malonumuose. Tokį gyvenimo būdą atstovauja Juozapas. paimkime Juozapo sapnus: "štai mes rišome pėdus laukuose; mano pėdas atsistojo ir stovėjo tiesus, o jūsų pėdai sustojo aplinkui ir nusilenkė prieš mano pėdą" Pr. 37:7

"Aš sapnavau, kad pasirodė vynmedis prieš mane. Jis turėjo tris šakeles, išleido pumpurus, išskleidė žiedus ir subrandino vynuoges ant kekių. Faraono taurę laikiau savo rankoje. Paėmiau vynuogių, išspaudžiau jas į faraono taurę ir padaviau taurę faraonui" (Pr. 40:9-10).

"O aš sapnuodamas mačiau tris pintines ant savo galvos. Viršutinėje pintinėje buvo įvairių keptų valgių faraonui, ir paukščiai lesė iš tos pintinės". (Pr. 40, 16-17)

"Faraonas pasakojo Juozapui: "Sapnavau stovįs ant upės kranto. Iš upės išlipo septynios karvės, riebios ir gražios, ir jos ganėsi lankoje. Po jų išlipo kitos septynios karvės, menkos, labai bjaurios ir liesos. Aš nesu matęs tokių bjaurių karvių visoje Egipto šalyje. Liesosios ir bjauriosios karvės surijo anas septynias riebiąsias karves. Tačiau nebuvo žymu, kad jos būtų ką prarijusios; jos tebebuvo liesos kaip pradžioje. Po to aš pabudau. Sapne aš dar regėjau: septynios varpos išaugo iš vieno stiebo, pilnos ir gražios. Po jų išdygo septynios tuščios, plonos ir rytų vėjo išdžiovintos varpos. Plonosios varpos prarijo septynias gražiąsias varpas. Aš tai papasakojau žyniams, bet nė vienas negalėjo išaiškinti" (Pr.41:17-24).

Tai sielos sapnai (kylantys iš sielos panašumo su Dievu), tačiau jų aiškinimas skiriasi nuo jų "padėties" klasifikacijoje (tai sustiprina įtarimą, kad sapnų suskirstymą Filonas perėmė iš Posidonijaus). Įteigiama, kad siela pasinėrė į kūniškųjų troškimų liūną (Juozabas - garbės, o faraonas - visų įmanomų malonumų). Tai nėra pranašiški sapnai, tačiau juose parodomi tiesos vaizdai. Filonui Juozapo kelias neveda į tobulumą.

w.spauda.lt

_________________
Kaip danguje, taip ir žemėje


Pen Rgs 15, 2006 12:19 am
Aprašymas WWW
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 1 pranešimas ] 


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 1 svečias


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forum/DivisionCore.
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007