| Cituoti: oseph-Marie Verlinde
Kai uždanga plyšta: ezoterikos iššūkis krikščionybei
Ištrauka
ĮŽANGA
Tėve Verlinde’ai, ar jūs pasirengęs kelionei?
Iškeliaujame, kada tik norite!
Ketverius metus jūs buvote pasinėręs į induizmą kaip vieno guru1 mokinys ir bramačarija2. Tas guru supažindino jus su šios religinės tradicijos pasaulėžiūra ir jogos3 praktika. Tačiau nelikote su juo, nes kitas susitikimas apvertė jūsų gyvenimą: Viešpats Jėzus apreiškė jums savo artumą ir paragino rinktis Jį. Jūs nedvejojote – atpažinote Jame tikrąjį Mokytoją ir, viską palikęs, nusekėte paskui Jį.
Štai jūs ir vėl savo šalyje. Tačiau sugrįžimas buvo gana audringas: jūs susidūrėte su ezoterika, paskui – su okultizmu ir netgi spiritizmu.
Tačiau neužbėkime įvykiams už akių. Pradėsime nuo ezoterikos, jei sutinkate. Kaip jaunas atsivertėlis, ką tik iš naujo suradęs savo Viešpatį, gali susidomėti šia mąstymo srove?
Tiesą sakant, ezoteriką atradau su induizmu susijusių savo kelionių metu. Suartėjimas buvo įmanomas dėl daugelio ezoterinės mąstysenos ir Rytų filosofijų bendrumų. Tas susitikimas nebuvo lemiamas mano keliui, susijusiam su induizmu. Tačiau sąlytis su ezoterikos mintimi pasidarė itin svarbus sugrįžus į Europą.
Kokiomis aplinkybėmis vėl užmezgėte ryšius su ezoterika?
Sugrįžęs iš Indijos, buvau pastebėtas okultizmą praktikuojančių žmonių, įžiūrėjusių, kad ilga induizmo tradicijos technikų praktika manyje pažadino kai kurias galias – garsiuosius siddhi4. Evangelijos meilės vardu jie ragino mane panaudoti vadinamąsias gamtos dovanas ir padėti savo artimo sveikatai. Tuo metu neradau jokio argumento prieš tokį pasiūlymą, nes šiuo klausimu neturėjau pakankamai žinių. Kadangi okultizmas aiškina savo praktikas remdamasis ezoterikos mokymų perspektyva, buvau priverstas į jas gilintis.
Naujas atsivertimas?
Nė už ką pasaulyje nebūčiau sutikęs kvestionuoti savo santykio su Kristumi po to susitikimo, kuriuo Jis mane apdovanojo. Grupė, į kurią įsitraukiau, vadinosi krikščioniška, ir aš jais pasitikėjau. Kadangi jie teigė galį panaudoti ezoterikos žinias geresniam tarnavimui Evangelijai, pasekiau jais šioje veikloje. Tik labai pamažu įsisąmoninau šių mokymų ir iš jų plaukiančių praktikų nesuderinamumą su savo krikščioniškuoju tikėjimu ir gyvenimu.
Ši skyrimo stoka atnešė jums daug nemalonumų, bet juos aptarsime kitame pokalbyje, nes šį susitikimą jūs norite skirti vien ezoterikos supratimo gilinimui.
Išties, manau, kad susidūrimo su ezoterikos mąstymu askezės patyrimas būtinas, norint suprasti, kokios pasaulėžiūros perspektyva padeda skleistis okultizmui – ir netgi spiritizmui, – kurį aiškinsimės vėliau.
Atrodo, parengėte mums sunkiai įkandamą dialogą, norėjau pasakyti – intelektualiai reiklų dialogą…
Neketinu jūsų nuvilti – tikrai reikia pasistengti norint suprasti ezoterikos mąstymą! Galimas daiktas, kad toks mokymo sudėtingumas yra sąmoningas – idant atbaidytų smalsuolius. Bet, atsižvelgdamas į šios mąstymo srovės svarbą šių laikų kultūroje, manau, kad verta atsiliepti į iššūkį.
Patikslinkite, koks tas iššūkis…
Labai sunku keliais puslapiais pristatyti mąstymo srovę, kuri tokia pat sena ir įvairialypė, kaip pati kultūra, tiksliau, kultūros! Mat ezoterika turi ilgą istoriją visose mūsų planetos tradicijose. Žinoma, šio pokalbio kontekste neįmanoma peržvelgti visų subtilios mąstysenos kelių ir takelių. Tad teks daryti atranką.
Pasirinkau kalbėti apie šiuolaikines Vakarų ezoterikos sroves, prisidėjusias prie Naujojo amžiaus pagrindimo ir liekančias jo mąstymo mokytojais. Tai leis apmąstyti aktualius dalykus ir nenutolti nuo mano liudijimo, nes būtent šias mokyklas aplankiau savo kelyje.
Tačiau pridursiu, jog asmeninio liudijimo dalis bus ne tokia didelė dėl pasirinktos temos teoriškumo.
Tai iššūkis jums. O kokia to iššūkio dalis tenka skaitytojui?
Užtikrinu jus, nesiimsime mokslinio darbo. Ezoterikos pristatymas bus neišvengiamai bendro pobūdžio ir apsiribos trimis temomis, kurioms skiriami trys atskiri pokalbiai, kad kiekvienas šių susitikimų nebūtų perkrautas. Štai tyrimas, kurio imsimės šioje knygoje ir dviejose vėliau pasirodysiančiose knygose:
– kokie yra ezoterikos minties siekiai ir metodai?
– kokia yra ezoterikos dievybės samprata?
– kokia yra ezoterikos žmogaus ir jo vietos pasaulyje samprata?
Neteigiu, kad vakarietiškoji ezoterika tobulai vientisa visais šiais klausimais. Vis dėlto joje matyti bendros tendencijos, kurias galėsiu pailiustruoti cituodamas autorius, padariusius ilgalaikę įtaką šiuolaikinėms idėjoms. Daugelis jų, žinoma, jau mirę, tačiau jie įsteigė mokyklas – arba priklausė mokykloms, – kurios veikia dar ir šiandien.
Omenyje turiu pirmiausia šių sričių dokumentus:
– teosofijos: H. P. Blavatskaja, A. Besant;
– antroposofijos: R. Steiner;
– slėpinių mokyklos: A. Bailey;
– įvairių laisvųjų mūrininkų bei rozenkreicerių grupių;
– R. Guénon ir kitų laisvųjų mūrininkų.
Pagrindiniai mūsų pašnekovai bus glaustai pristatyti per pokalbį.
Vadinasi, nepristatysite visų mokyklų paeiliui?
Norėčiau išvengti tokio pobūdžio pristatymo, kad galėčiau mėginti parodyti tai, kas joms visoms bendra, jų pagrindinius principus.
Galbūt man bus priekaištaujama, kad tokioje metodikoje nepakankamai atsižvelgiama į mokyklų skirtumus. Antai reguliariaisiais vadinamiems laisviesiems mūrininkams simpatizuojantys žmonės galbūt bus šokiruoti, kad tam pačiam argumentavimui pasitelksiu citatas iš masonijos ir iš teosofijos. Bet jeigu tokia procedūra neleis padaryti prieštaringų išvadų, bus įrodyta, kad šios įvairios mokyklos, kad ir kokios skirtingos būtų, orientuojasi į tuos pačius pamatinius ezoterikos principus.
Ar šios tradicijos integruoja Kristaus asmenį?
Žinoma, tačiau taip, kad nebelieka nieko bendra su tikinčiu Evangelijų aiškinimu. Atsižvelgdami į šią gausią, pasak ezoterikos, Kristaus mokslo įtaką naujiems šiuolaikinio religingumo sąjūdžiams, turėsime būti ypač atidūs tokiems požiūriams.
Šis tyrimas bus viena iš temų: įvairias Jėzaus Asmens ir kosminio Kristaus misijos interpretacijas aptarsime remdamiesi ezoterikos žmogaus ir visatos sampratos perspektyva ir naujos žmonijos bei naujo amžiaus atėjimo teorijos kontekste.
Kaip suprantu, tęsinys jau aiškiai numatytas!
Bet tai gerai – mes sutinkame būti vedami pagal tą pedagogiką, kuri jums atrodo geriausia. Vis dėlto prisipažinsiu, kad toks nuoseklus priėjimas trimis etapais manęs netenkina, nes ezoterika garsėja savo sudėtingumu…
Pažadu pasistengti kiek galint paprasčiau išdėstyti tas teorijas, kurios, pripažinsiu, gana sudėtingos. Tačiau jau dabar raginu nenuleisti rankų susidūrus su ištraukomis, kurios atrodytų neaiškios. Paprastai skaitant toliau galima geriau suprasti, apie ką kalbama.
Neatsispirsiu pagundai pakeliui užsiminti apie įvairias filosofijos sroves ar netgi kultūros ir mokslų istorijos etapus. Jeigu toks žargonas varo iš proto, smagiai peršokite šiuos ekskursus, nes aš siekiu tik nurodyti keletą krypčių mąstymui, tikėdamasis, kad tai paskatins ką nors labiau pagilinti tyrimą.
Sakote, kad liudijimo bus labai nedaug. Tačiau viliuosi, kad nepaisydamas to, diskusijoje laikysitės apibrėžtos pozicijos!
Akivaizdu, kad imuosi šios temos ne neutraliai. Mano požiūris būtinai priklauso nuo tam tikro konteksto –asmeninio kelio ir atsivertimo į krikščionišką katalikišką tikėjimą. Mano istorija suformavo mane ir neišvengiamai orientuoja mano matymą.
Tegu bus aišku, kad tolesniame pokalbyje neketinu niekaip vertinti asmenų, netgi tų, su kurių nuomonėmis nesutinku, kaip nesunku bus pastebėti. Ir kadangi debatų dėl idėjų tonas yra argumentacijos dalis, iš anksto atsiprašau tų, kuriuos dėl mano nerangumo, tikslumo ar tiesiog mandagumo stokos mano kalbos gali įskaudinti. | |