 | Cituoti: Nepamiršti elgetų
Šiek tiek kitaip apie Vėlinių papročius kalbėjo Kraštotyros muziejaus Etninės kultūros skyriaus vyresnioji muziejininkė Aušra Sidorovienė. Tačiau ji, kaip ir būrėja, teigė, jog per Vėlines gyvųjų bendrystė su mirusiaisiais juntama ypač stipriai.
Esą ankstesniais laikais per Vėlines kapinėse buvo deginamos ne tik žvakės, bet ir laužai – kad vėlės atrastų kelią į gyvųjų pasaulį, nepasiklystų.
„Beje, laužai dar ir dabar kapinėse uždegami Dzūkijoje, – tikina A. Sidorovienė. – Panevėžio krašte tokių papročių nėra užfiksuota, bet yra užrašyti pasakojimai, kad per Vėlines būtina vaišėmis pamaloninti elgetas, nes jie – Dievo siųsti ir yra tarsi vėlių tarpininkai. Dar praeito šimtmečio viduryje – tai bus apie 1950 metus – panevėžiečiai nešė keptas bandeles į Raudonosios bažnyčios šventorių. Iš dalies bandelių padarydavo taką vėlėms, o kitas išdalydavo elgetoms.“
Vaikai supranta ir jaučia
Muziejininkė sako, kad mūsų senoliai mokėjo paaiškinti kiekvieno gamtos objekto paskirtį ir nebijojo mirusiųjų, nes jų pagerbimo apeigos buvo pagrįstos tikėjimu, kad mirusių artimųjų vėlės ir toliau gyvena tarp gyvųjų, todėl jomis reikia rūpintis ir jų neapleisti. „Žinote, kas yra smagu?“ – klausia A. Sidorovienė ir tuojau pat atsako: „Bendrauti su vaikais, kalbėtis su jais apie papročius. Vaikai nebijo mirties ir labai paprastai paaiškina, kur nukeliauja mirusieji. Sako: „Mirusiųjų sielos nukeliauja į dangų“. Jiems viskas aišku, todėl, manau, jie žino ir jaučia senuosius papročius. Tik augdami gauna kitą informaciją, kuri tą, iš praeities atsineštąją, ištrina.“
Kadangi artėja Vėlinės, Panevėžio kraštotyros muziejuje rengiamos edukacinės programos šia tema. A. Sidorovienė pasakoja, kad jų metu ne tik aiškinami papročiai. „Prieš Vėlines kartu su vaikais liejame žvakes. Ne bet kokias, o iš tikro vaško ir senoviniu būdu – be formos, – pabrėžia muziejininkė. – Tiesiog ant siūlo iš viršaus pilamas vaškas, jis stingsta, ir gaunama vaškinė žvakė. Liejant žvakes, vaikams aiškinu, kodėl namuose būtina jų turėti ir uždegti mirus žmogui arba per Vėlines. Sakau, kad mirus žmogui žvakė uždegama, kad jis amžinai neužmerktų akių be žvakių šviesos. O per Vėlines žvakeles deginame todėl, kad vėlės rastų kelią į namus, iš kurių kadaise iškeliavo Anapus.“
Etnologės žiniomis, jokie ypatingi burtai per Vėlines senovėje nebuvo atliekami. „Tai ne Kūčios, ne Kalėdos ar Velykos, – priminė ji. – Tačiau yra išlikęs paprotys kloti vėlėms lovą. Lovos galuose pastatydavo 4 žvakes ir jas uždegdavo. Tuomet klaupdavosi ir melsdavosi už mirusiųjų vėles. Jeigu maldos metu išgirsdavo traškesį, suprasdavo – vėlės sugrįžo.“ O sugrįžę iš kapinių lietuviai, pasak A. Sidorovienės, užtiesdavo stalą stalsiese, uždegdavo žvakę ir melsdavosi už iškeliavusiuosius. Po maldų staltiesę apversdavo ir tik tada dėdavo ant stalo vaišes. „Jų metu negalima pamiršti ir vėlių – reikia palikti joms ant palangės“, – priminė....
Daugiau žvakių ir maldų
A. Sidorovienė sakė, kad per Vėlines nereikia artimųjų kapų apkrauti gėlių puokštėmis. „Šilčiausiai atrodo kaimo kapinaitės, kur puošiama augalais, augančiais tik rudenį, – kalbėjo muziejininkė. – Tai ir eglišakės, ir šermukšniai, ir baltosios meškytės krūmokšnio uogomis nusėtos šakelės. Kapvietę tinka papuošti ir smulkių chrizantemų žiedais, iš jų išdėlioti kryžiaus ženklą. Tačiau svarbiausia – nepamiršti uždegti žvakelių.“
Etnologė sako, esą anksčiau būta tokios tradicijos artimųjų kapus per Vėlines aplankyti paskutinį kartą metuose.
„Per žiemą žmonės į kapines neidavo – netrikdydavo mirusiųjų ramybės, – pasakoja A. Sidorovienė, – o kitas kapų lankymas jau būdavo per Velykas.“
Tačiau svarbiausia per Vėlines nepamiršti pasimelsti už mirusiuosius. Nemokant maldos žodžių, uždegus žvakeles, galima mintimis savais žodžiais kalbėtis su mirusiu artimuoju. Bendrystė su vėlėmis išreiškiama ir paprastais žodžiais.
Anot A. Sidorovienės, anksčiau lietuviai kapus lankydavę ne lapkričio 1 dieną, o lapkričio 2-ąją. „Lapkričio pirmoji – Visų šventųjų diena. Tą dieną eidavo į bažnyčią ir melsdavosi už visus šventuosius, o lapkričio 2-oji – Vėlinės. Tuomet ir buvo lankomi artimųjų kapai, degamos žvakelės, kalbamos maldos. Laikai keičiasi. Galbūt ir dabar taip galima daryti, nes kai kuriuose Lietuvos regionuose taip yra. Tačiau sudėtinga laikytis papročių, jeigu per Vėlines reikia eiti į darbą, o artimųjų kapai – už kelių dešimčių kilometrų. Todėl ir skubame kapus aplankyti anksčiau – esame supančioti realaus gyvenimo...“ |  |