Peržiūrėti neatsakytus pranešimus | Peržiūrėti aktyvias temas Dabar yra Pir Gru 09, 2019 12:48 pm



Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 
Pasakų interpretacijos 
Autorius Žinutė
psichologas

Užsiregistravo: Ket Lap 11, 2004 6:47 pm
Pranešimai: 1849
Miestas: Vilnius
Standartinė Pasakų interpretacijos
The interpretation of fairy tales
(M.L. von Franz)

Egzistuoja skirtingi požiūriai į pasakų prigimtį. Vieni autoriai mano, kad pasakos tai - išsigimę mitai. Atseit taip atsitinka esant religiniam ar socialiniam visuomeninės santvarkos nuosmūkiui. Tada mitų likučiai išlieka kaip pasakos. Dideli mitai gali suirti kartu su civilizacija, kuriai priklausė. Mituose geriau atsispindi kultūrinė kolektyvinė sąmonė, o pasakose - bendražmogiški bruožai, bendražmogiškas gyvenimo pamatas. Tai teikia žinių apie bazines psichines struktūras.

Stebuklinės pasakos užeina už konkrečios kultūros ribų. Kiti pasakas kildina iš ritualų. Von Franz mano, kad folklorinės pasakos pradžioj kilo iš vietinių padavimų, parapsichologinių istorijų, pasakojimų apie stebuklus, kurie atsiranda kaip haliucinacijos įsiveržus kolektyvinės pasąmonės archetipiniam turiniui. Apie tai prasideda kalbos. Visa tai papildoma jau esančiais archetipiniais motyvais.

Pasakos interpretavimas.


Pasakas galima interpretuoti naudojant bet kurią iš 4 pagrindinių sąmonės funkcijų. Tačiau geriausia prie pasakos prieiti iš visų keturių pusių. Tokia interpretacija bus ryškesnė. Von Franz duoda bendrus nurodymus, kaip interpretuoti, bet pabrėžia, kad tai didelia dalimi priklauso nuo praktikos. Pasakos interpretavimas tai kartu ir išpažintis ir projekcinis testas. Interpretacija padidina objektyvumą, bet kartais užtemdo pirminę "šviesą", kurią skleidė pasaka arba mitas.

Archetipinėje istorijoje galima išskirti keletą etapų:


1) Viskas prasideda nuo ekspozicijos - t.y. nuo vietos ir laiko aprašymo. "seniai labai seniai", o ištikrųjų tai reiškia, kad istorija neturi nei laiko, nei erdvės.
2) Veikiantys asmenys. Von Franz rekomenduoja suskaičiuoti juos pradžioj ir pabaigoj. Pvz., pasakos pradžioj yra karalius ir 3 sūnūs, o pabaigoj - 3 sūnūs ir 3 jų sužadėtinės. Jei pradžioj nebuvo motinos, o pabaigoj atsiranda 3 naujos moterys, galima teigti, kad pasaka skirta moteriško prado išlaisvinimo idėjai.
3) Pasaka prasideda nuo kažkokios problemos. Pvz., karaliaus žmona mirtinai serga ir reikalingas gyvas vanduo, kad ją išgelbėti. Reikia nusakyti šią problemą psichologiniu požiūriu.
4) Toliau seka peripetija (pakilimai, nuosmukiai).
5) Kulminacija - aukščiausios įtampos momentas, po kurio galiausiai viskas baigiasi.
6) Atomazga gali būti dvejopa - teigiama ir neigiama (tragiška).

Visa tai padeda išryškinti pasakos struktūrą ir sutvarkyti medžiagą.

Pasaka "Trys plunksnelės" broliai Grimai

Karalius prieš mirtį vienam iš 3 sūnų nori palikti valdyti karalystę. Kuris iš jų atneš gražiausią kilimą, tas ir gaus. Meta 3 plunksneles ir liepia kiekvienam sekti savo. Durniaus plunksnelė toli nenuskrido, o nusileido čia pat ant žemės. Jis rado įėjimą į požemį, o ten - kambaryje riebią rupūžę apsuptą mažų rupūžių. Rupūžė jam davė gražiausią kilimą.
Protingi broliai nenorėjo nusileisti, prašė karalių dar daugiau varžybų. Taip karalius jiems liepė atnešti gražiausią žiedą, gražiausią žmoną, ir dar žmonos turėjo peršokti per pakabintą lanką. Galiausiai Durnius laimėjo.

Pradedama nuo karaliaus simbolio.
Palyginame su kitomis pasakomis. Iš viso to išvesti kažką vidutiniško, apibendrinto. Tai padės geriau suprasti simbolio specifiką ir tik tada galima geriau įvertinti tai, kas sudaro išimtį. Tai amplifikacija - išplėtimas tikslu išryškinti lyginant daugybę paralelinių variantų. Karalius tai dominuojantis kolektyvinės sąmonės turinys. Logosas. Vakarų šalyse daugeliui socialinių sluoksnių kolektyvinę sąmonę išreiškia "karalių karalius" - Kristus. Trūksta karalienės, kuri būtų iracionalus papildymas šio dominuojančio kolektyvinės sąmonės turinio. Nėra Eroso. Taigi nėra ryšio su pasąmone, o būtent - su moterišku iracionalumu. Tokia situacija gali reikšti, kad kolektyvinė sąmonė virsta į sustingusias doktrinas, tampa negyva forma.

Atkuriamas kontekstas.
Pirmiausia peržiūrimi visi karaliai, kurie paaiškina nagrinėjamos pasakos karalių. Randama, kad visdėlto jie susiję kokiu nors bruožu, būdingu visiems karaliams. Interpretuojant amplifikuotą pasaką slypi pavojus sustoti pusiaukelėj. Reikia būtinai pervesti į griežtą psichologinę kalbą. Pvz., neteisinga užbaigti: "herojus įveikė savo siaubingos motinos įtaką". Turėtume išreikšti taip: "pasąmonės inercija buvo įveikta siekiant didesnio įsisąmoninimo".
Herojaus simbolis mituose būna tai savastis, tai ego. Jis tai gelbsti, tai pražudo. O pasakos pabaigoj pasitaiso - transformuojasi. Vaiko psichologija rodo, kad 20 pirmųjų metų laikotarpyje svarbiausia pasąmonės tendencija - suformuoti stiprų ego kompleksą. Daug sunkumų jaunystėje yra susiję su tuo dėl negatyvaus tėvų poveikio.

Ego kompleksas negali susiformuoti savarankiškai. Dažniausiai idealas kuriamas pavyzdinio herojaus pavyzdžiu (tėvo, brolio, policininko). Šis procesas kyla iš savasties. Ego tai veidrodinis savasties atspindys. Kai ego tampa kažkuo atskiru nuo savasties ir intuityvus ryšys su centru iš dalies prarandamas, vaikas išgyvena atsiskyrimo tragediją (išvarymas iš rojaus). Ego gali tapti autonomišku ir pernelyg blokuoti instinktus. Pasakose tai aprašoma kaip bėda, pvz., žemė visur išdžiuvo. Herojaus uždavinys visada pataisyti padėtį. Herojus - tai archetipinė figūra, ego modelis, funkcionuojantis sutinkamai su savastimi. Kvailys (trečias brolis) taip pat herojus, nes jis įkūnija savimi naują sąmonės nuostatą, kuri sugeba sueiti į sąveiką su moterišku elementu.

Trijų plunksnelių motyvo simbolinė reikšmė.

Tai atvejis, kai sąmonė negali priimti sprendimo racionaliu pagrindu. Naudojama tikimybė (pvz., monetos metimas). Plunksna - paukštė - intuicija - siela - dvasinė jėga. Kai vėjas vos pastebimas, jo kryptį galima nustatyti tik metus plunksną. Tai beveik nepastebima psichinė tendencija. Panašiai būna analitikui pradedant darbą su pacientu, kai dar nieko negali aptikti. Plunksnos motyvo psichologinė reikšmė būtų ta, kad žmogus leidžia savo fantazijoms ir mintims laisvai klaidžioti ir laukti intuityvios pagavos iš pasąmonės. Tai, ko reikia, pasirodo, yra čia pat po kojomis ir prieinama tai paprastam ir naiviam Durniui. Taip dažnai atsitinka visuomenėje, kur ryšys su moterišku pradu prarastas. Atstačius ryšį sugrįžta ir iracionalumas, ir fantazija, ir jausmai. Judesys žemyn - į Motiną Žemę. O ten ne tik instinktyvus pasaulis, bet ir praeities tradicijos, ankstesnės civilizacijos elementai. Civilizacija, kurioje šis pradas buvo geriau įsisąmonintas.

Užduotys.
1) Broliai turi atnešti karaliui po kilimą (gyvenimo paternas (modulis), kuris ne visada prieinamas sąmonei). Nenuostabu, kad karaliaus rūmuose jo trūksta.

2) Turi atnešti žiedą - savasties simbolį. Bet pasakoje daug savasties simbolių. Todėl kyla klausimas, kokį savasties funkcinį aspektą norima pabrėžti? Tai sąjunga per savastį, o ne per ego - viršpersonaliniame lygyje - amžina sąjunga per savastį. Matyt, ši sąjunga tarnauja individuacijos proceso sustiprinimui.

3) Turi atvesti pačią gražiausią žmoną. Rupūžė duoda Durniui mažą rupūžę (animą) morkos karietoj, kurią traukia 6 pelės. Morka turi falinę reikšmę ir tai neturtingų žmonių maistas. Kitaip tariant, anima iki žmogiško lygio pakyla per seksualines fantazijas. Panašiai ir pelės - tai neramios mintys, kurios neleidžia užmigti - kaip ir seksualinės fantazijos. Visa tai reikia priimti ir netrukdyti tam vystytis (pvz., vyras gali pastebėti potraukį striptizui). Reikia vilkti fantazijas į paviršių, nes jos vėl taps įkyriomis mintimis.

4) Po viso to karalius dar iškelia ketvirtą sąlygą. Žmonos turi peršokti per lanką, pakabintą kambario viduryje. Nors ir būdamos fiziškai stiprios brolių žmonos nesusitvarko su užduotimi. Valstietės gravitacinė Žemės jėga pasirodė stipresnė. Psichologiškai tai paaiškinama: kad vyras projektuoja animos vaizdinį į visiškai realią moterį ir suvokia šį vaizdinį visiškai išoriškai. O animos jėga tai kažkas, kas yra viduje žmogaus ir padeda dvasiniam tobulėjimui. Jei anima sunki kaip valstietė, tai rodo, kad nepakanka pačių jausmų. Reikia įsisąmoninti animą ir prisitaikyti prie jos.

Šešėlis, anima ir animus pasakose.
Nors pasakose beveik viskas sukasi apie savasties simbolį, bet aptinkami ir motyvai, susiją su šešėliu, anima ir animus.
Šešėlis.
Kai tai labiau susiję su kolektyvine pasąmone, tai šešėlis primityvesnis. Jei herojus neturi šešėlio, jam dažnai būna būdingi teigiami ir neigiami bruožai. Pasaka nurodo, kaip šešėlį integruoti į individualią sferą. Slaptame kambaryje saugoma baisi paslaptis - kompleksas, kuris visiškai išstumtas - tai, kas visiškai nesuderinama su sąmoninga nuostata. Šešėlinės jėgos pasakoje blogos tik tiek, kiek jų funkcija nesuprasta ir paneigiama. Šis šešėlis būtų nereikalingas, jei pats herojus būtų aktyvesnis. Šešėlis tampa herojaus augimo priemone. Jei pajėgiame pamatyti savo pačių godumą, pavydą, tada tada galime tai panaudoti geram, nes šiose destruktyviose emocijose yra daug gyvybinių jėgų. Moteriško šešėlio pavyzdys, kai vienoje pasakoje troliai nutraukia mergaitei galvą ir uždeda jautuko galvą. Vyksta pasąmonės patyrimo asimiliacija. Moteris tampa apsėsta kolektyvinės pasąmonės, gal net kartais atrodo menko proto, sunkiai reiškia mintis.

Anima ir animus.
Kai tik pirmas žingsnis sprendžiant šešėlio problemą padarytas, aktualizuojasi animos problema (pasaka apie Peterį). Neretai "užsiraunama" ant pagoniškos animos, kuri herojui užduoda mįsles. Tai reiškia, kad ji pati savęs dar nesupranta ir dar nerado savo vietos visuminėje psichikos sistemoje. Ir pats herojus nelabai….Vadinasi, tai turi išspręsti kažkas esantis tarp jų arba jie abu kartu. Reikalinga sąmonės pagalba. Animus, priešingai animai, nutolina moterį nuo gyvenimo. Jis susijęs su dvasių karalyste ir mirties šalimi. Animus poveikyje atsiranda atsiskyrimo nuo gyvenimo jausmas, išvargimas. Animus gali pasakose būti ir ambivalentiškas tėvas. Tėvo kompleksas dukteryje gali vystytis taip, kad ji pasirenka nevykusius gerbėjus. Animus gali paversti moterį tarsi paralyžuota, visiškai priklausoma arba atvirkščiai - agresyvia. Istoriškai animus kaip ir anima ikikrikščioniški. Tai gali būti archaiška dieviškoji dvasia. Tai taip pat gali būti susiję su gyvuline gamta, instinktais. Nauja dvasia pradžioj apie save dažnai duoda žinoti seksualinio libido stipriu antplūdžiu. Ir tik vėliau vystosi kitame plane.

Moteryje dvasia dar nediferencijavosi ir išsaugojo savo archoiškus (emocinius ir instinktyvius) bruožus. Kai animus tampa pernelyg griaunantis, į pagalbą ateina kitas animus aspektas - instinktyvus. Nueiti giliai į save iki savo instinktyvaus lygio, pamiršti apie savo aukštesnius gebėjimus. Animuso apsėsta moteris reikalauja, kad dėl jos būtų daroma daugiau nei įprasta. Tėvas atsakingas, jei dukra apsėsta animuso. Tokia moteris gyvena savo aplinkos sąskaita.

_________________
Pas mus rašoma tik lietuvišku šriftu, susipažinkite su forumo taisyklėmis
http://www.baltai.lt/phpbbpsichologija/ ... 5ec4d1cec5


Ant Spa 11, 2005 12:20 am
Aprašymas WWW
Svetys

Užsiregistravo: Tre Geg 20, 2009 10:20 am
Pranešimai: 7
Miestas: Kaunas
Standartinė 
Paveikslėlis

Dažnai prisimenu tokią pasaką:

... Kaimelyje prie pat vandenyno gyveno išmintingas senelis. Buvo geras, labai pamaldus ir mylėjo kaimelio žmones, padėdavo jiems kuo galėdamas.

Kartą kilo potvynis. Žmonės suskato gelbėtis nuo pavojaus. Tik senasis išminčius sėdėjo pakrantėje ir pro šalį važiuojančius vežimus lydėjo akimis: buvo tikras, kad juo pasirūpins Aukščiausiasis. Vanduo kilo - teko ropštis ant krosnies. Bel lipti į valtį jis vėl atsisakė. Pagaliau prie seneliuko, tupinčio jau ant kamino, nusileido malūnsparnis, deja...

Žmogus paskendo...
Nukeliavusi prie dangaus vartų jo siela priekaištavo Dievui: "Aš visą gyvenimą Tau tarnavau. Kodėl manęs neišgelbėjai?"
"Žmogau, kaip dar tau galėjau padėti? Juk siunčiau tau pagalbą tris kartus - vežimą, valtį ir malūnsparnį..."

Taigi, padėkime patys sau ir Dievas (ar likimas) padės.


Šeš Geg 23, 2009 11:57 am
Aprašymas WWW
Rodyti paskutinius pranešimus:  Rūšiuoti pagal  
Naujos temos kūrimas Atsakyti į temą  [ 2 pranešimai(ų) ] 


Dabar prisijungę

Vartotojai naršantys šį forumą: Registruotų vartotojų nėra ir 0 svečių


Jūs negalite kurti naujų temų šiame forume
Jūs negalite atsakinėti į temas šiame forume
Jūs negalite redaguoti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite trinti savo pranešimų šiame forume
Jūs negalite prikabinti failų šiame forume

Ieškoti:
Pereiti į:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Forum style by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Vertė Vilius Šumskas © 2003, 2005, 2007